fredag 13 augusti 2010

Skogens guld

En festlig skapelse... Ser ut som ett vakande öga i lingonriset. Dold bevakningskamera?? Vad jag hittat? Ja - jag vill kalla svampen, för det är en sådan, för rynkad tofsskivling. Numera heter den visst Rimskivling. Vad den än heter är den riktigt god! Just detta exemplar är inte särskilt representativt, så jag får lägga in en bättre bild, fast inte lika kul.

Hittade ett inspirerande recept hos Paulas Pörte: Storvallsgryta.
Artikel i DN om rimskivlingen och namnbytet.
Menyse.com om rimskivlingen.

3 kommentarer:

  1. Den ser ut som en ledsen liten gubbe tycker jag. Härligt att svampsäsongen börjat nu!

    SvaraRadera
  2. Kul bild:)) Jag visste inte att tofsskivlingen bytt namn, korkat!! Receptet verkar jättegott, kommer att testas.
    Härlig tid nu med sensommar och svamputflykter.....
    Må så gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.