söndag 28 september 2014

Mer Rikti-Dockas

Lördagens fotoutflykt till Rikti-Dockas, det skogssamiska nybygget från 1860-talet, med fotoklubbarna i Boden och Råneå blev en riktigt intressant och lyckad utflykt i perfekt fotoväder - mulet med lite solljus emellanåt. Besöket på gården kommer jag att leva länge på. Så intressant att se och läsa om hur folket levde här ute i väglöst land. 

Byggnaderna är rätt utspridda över gården (se förra inlägget), vilket förvånade mig. Oftast brukar man ju bygga husen nära varandra för att bl a få vindskydd. Här tänkte man inte på vindskydd när man byggde utan på att minimera risken för storbrand. Med husen långt ifrån varandra var ju inte risken så stor att allt skulle förstöras om det skulle börja brinna någonstans. 


Från höger huvudbyggnaden, sommarstugan och vinterladugården

Huvudbyggnaden med mjölkbod och förråd till höger.
Huset uppfördes på 1890-talet och har renoverats ett antal gånger. I slutet av maj
flyttade man ut från huvudbyggnaden till sommarstugan.
På hösten flyttade man tillbaka.

Härbre = mat- och klädförråd

Välanvänd slipsten
Sommarladugården till vänster och vinterladugården till höger

Återskapad interiör i sommarladugården

Rikti-gubbens hus - det första boningshuset på gården

Interiör från Rikti-gubbens hus


Sommarstugan
Vedbod

Bastun - som värmdes varje lördag
Sommargrav - där man provisoriskt begravde dem som dog under
barmarksperioden då man inte tog sig till kyrkan med kistan.
Helgbild(erna)

11 kommentarer:

  1. Så vackert! Jag var många somrar i Slagsån, Jämtland under min barndom och uppväxt. Då flyttade tanten, Sigrid, ut från stora huset till sitt sommarkök! När jag ser dina fina foton, påminns jag om den tiden. Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker gård, ett perfekt ställe att rasta kameran :) och säkert hade dom renskinnsskor... har aldrig hört ditt namn på dem "lapptussar" när jag växte upp hette det "lappskor".

    SvaraRadera
  3. Vilken pärla till bevarad historia! Man blir ju glad i hjärtat av sådant här!

    SvaraRadera
  4. Där hade jag nog också haft STOOORA öron och lyssnat noga.
    Allt sånt är ju så intressant så jag brukar fundera vad jag var för något i mitt förra liv.
    Rantafar brukar säga att jag var en polack efter som jag gillar att plocka bär....
    Polack...pyttsan heller jag vill ju ha ett mera spännande bakgrund.

    Vi har också ett ställe i Borgafjäll vi alltid besöker, Storvikens Lappläger, där känner jag mig trygg,
    brukar hälsa vördnadsfullt på alla när jag kommer dit.
    Det tisslas och tasslas över hela stället....spännande spännande.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  5. Vilken kulturell pärla med underbara motiv! Gillar att få titta in i Rikti-gubbens hus med den stora spisen i hörnet, den bilden griper tag i mig lite extra!

    SvaraRadera
  6. härligt att bo i en del av Sverige där du har tillgång till exotika fotomål.
    Ska bara tala om att dina DRÖMMAR ÄR UNDERBARA !

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastiskt spännande utfärd jag plötsligt hamnade i !! Härliga bilder och tänk att folk levde i det väglösa landet. Det får iallfall mig att tänka efter över hur vi har det idag. Så annorlunda men är det så mycket bättre. Hur ser det ut om hundra år... Tänkvärt och en väldigt fint inlägg..

    SvaraRadera
  8. Otroligt fin gård och vackra bilder. Det är så spännande med vårt historiska arv, fantasin sätts verkligen igång när man försöker föreställa sig hur det var att bo på en sådan gård, vid den tidpunkten.

    SvaraRadera
  9. Här har du varit på en lyckad utflykt som gett många fina bilder.
    Ha det fortsatt fint! /SA

    SvaraRadera
  10. Trevligt att även jag fick följa med...Fina bilder och man förundras över hur livet en gång var. Det där med sommargrav fastnade jag för, trodde att det var mer besvärligt vintertid att få sina i jord. Roligt att husen och historien bevaras också, undrar just vad som kommer att finnas efter oss en gång i tiden...??
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Har aldrig hört talas om vinterhus och sommarhus på SAMMA tomt!
    Intressant och fina bilder!
    Kram Karin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.