lördag 21 juli 2012

Växtkraft


Efter att ha varit på turné i en månads tid återvände vi nyligen till vårt ena hem. Bland det första jag gör när vi varit borta är att gå runt i trädgården för att se vad som hänt sedan sist. Gissa om jag blev chockad när jag såg trädgårdslandet! Hade ju räknat med ogräs, men att detta skulle vara nästan två meter högt och totalt skymma de stackars jordgubbsplantorna hade jag inte räknat med.

Dessa jättebalsaminer trivdes tydligen utmärkt i jorden, som förra hösten fick förstärkning med mylla från varmkomposten. Några regniga veckor på det så var visst lyckan total. Vilket sjå jag hade att bli av med dem! Dessutom finns ju stor risk att de fröat av sig så att det nästa år blir en ny invasion....

12 kommentarer:

  1. Det stämmer att ogräset inte tar semester. Men på avstånd så ser det ju faktiskt ut som en jätteperenn. Tänk om ens "riktiga" växter växte lika snabbt.

    SvaraRadera
  2. Oj då! ... men det ser ju riktigt snyggt ut.

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka!
    Jättebalsaminen har jag dragits med i många år. Som tur är är det lätt att dra upp den med rot och allt och gör man det innan den blommat för länge så kan man nog få kontroll på situationen. Den är egentligen väldigt vacker så hos mig får några bli kvar nere vid ladan. Att ha den i jordgubbslandet är inte direkt så lyckat och jag förstår att det blev en mindre angenäm upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Alltid skönt att komma hem när man varit borta....
      Visst är balsaminen vacker på sitt sätt - bara den kunde hålla sig på avstånd från rabatter och trädgårdsland!

      Radera
  4. Hopplahejsan! Det blir till att ta på arbetshandskarna och sätta igång. Straffarbete följer när man varit bortrest, så är det bara.....skojar. Det kommer nog att gå som en dans.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Men jättebalsamin är ju trevlig om man kaan ha den på ett ställe där den får var för sig själv.

    margareta

    SvaraRadera
  6. Du får helt enkelt gå in för att enbart odla jättebalsamin!!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Du får helt enkelt gå in för att enbart odla jättebalsamin.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Med sådant ogräs behöver men inga ovänner. =)
    Har tittat igenom dina inlägg med alla fantastiska bilder - ljuvligt och vilken miljö du får vistas i, lite avis är jag allt.

    Flyguppvisningen, jag skriver bara WOW, var tvungen att visa för sambo och han säger detsamma.

    SvaraRadera
  9. Oj, den trivs verkligen hos dig. mMåste hålla med de övriga att den är ju rät fin ändå.

    SvaraRadera
  10. Oj så det vuxit igen :) De där balsaminerna sprider sej ju så hemskt...men de är roliga att trycka på så fröna sprätter ut :)) Ha en fortsatt trevlig sommar!

    SvaraRadera
  11. jodu de där balsaminerna far fram som flygande höns ;-))
    groar överallt!
    jooo jag veeet - har dem! ;-))

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.