lördag 13 april 2019

Bosnien-Hercegovina

Vår resa fortsätter över gränsen till Bosnien-Hercegovina. Efter en del väntan på klartecken att få passera genom tullen blev nästa anhalt och även vår nästa övernattningsplats den lilla byn Medugorje. I denna by där det bor ca 4000 kroater kretsar allt kring Sankt Jacobskyrkan och omgivande park, där mer än 2500 personer kan delta i gudstjänster. Här sägs att Jungfru Maria uppenbarade sig för sex ungdomar 1981. Sedan dess är byn ett välbesökt mål för pilgrimer.

Efter att vi gått på en rundvandring i omgivningarna fortsatte vi till Kravica vattenfall. Vackert - och trevligt avbrott i bussåkandet. Nästa mål Mostar - staden som nog mest omtalas för sin vackra valvbro. Staden och bron förstördes i Bosnienkriget men har byggts upp igen och är numera en stor turistmagnet.

På väg söderut mot Montenegro besökte vi bland annat en mattfabrik. Stor show förstås....

 Här är berättelsen i bilder om de sex ungdomarna som fick uppenbarelsen

Utomhusscen och plats för mer än 2500 gudstjänstdeltagare 



Naturscenerier i Kravice 


 Mostar - den lilla försöksbron

 Den vackra valvbron som återuppbyggts efter kriget. Ett hopp från den bron ner i floden utgör ett mandomsprov för lokalbefolkningens manliga del. Vissa har det som levebröd att hoppa från bron...



Mattbältet

Silke - en dyrbar och alltmer sällsynt beståndsdel i de "äkta" mattorna

Numera gör jag sällan papperskopior av enskilda foton. Gör i stället fotoböcker som jag hoppas håller ett antal år framåt. Att glädjas över och minnas då jag inte orkar resa längre...
Papper är veckans tema hos Sanna med bloggen
gemsweeklyphotochallenge

9 kommentarer:

  1. Tack för ett väldigt intressant besök i Bosnien -Herzegovina. Här har jag aldrig varit och att nu få veta lite mer var spännande. Kan tänka mig att hela resan var otroligt givande och intressant.
    Och att göra fotoböcker är en god idé. Har också gjort några från en del av de resor som varit lite extra.
    En jättefin tolkning av veckans temaord.

    SvaraRadera
  2. Det ser väldigt vackert ut i Bosnien-Herzegovina. Visst är det härligt att ha foton att titta på. Nu är det länge sedan jag skrev ut några foton, men samlar alla på USB ifall jag en vacker dag vill göra något av dem.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder och vilken intressant resa ni har gjort! Mostar är väl dem staden som jag minns mest, då bron förstördes. Bra att en nu är en turistmagnet. Inkomsterna av turisterna förtjänar befolkningen, verkligen!
    Bra att du har förevigat minnena i en fotobok, som kommer säker väl till pass senare... på hemmet alltså;-)

    SvaraRadera
  4. fotoböcker är roliga minnen från trevliga resor - jag är lite lat av mig, men några har det ändå blivit.
    Vi har gjort två bilresor med personbil ner till Medelhavskusten och en av de gångerna reste vi runt lite i Bosnien-Herzegovina och besökte då förstås Mostar. Det var sommarens varmaste dag och det gjorde att vi inte orkade gå runt så mycket. Bron var inte återuppbyggd då och alla hus hade skador - allt från helt raserade till "bara" mer eller mindre stora skottskador.

    SvaraRadera
  5. Takk for at du tok oss med på reisen.
    Fotobøker er ein fin måte å samle bilder på.

    SvaraRadera
  6. Roligt att följa med på din resa till ett land där jag aldrig har varit. Underbart att befolkningen har återuppbyggt bron - lika vacker som förr, antar jag. Jättefina foton att göra en fotobok av - jag blir inspirerad av ditt inlägg :-).
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Man kanske skulle testa en semester österut, vilka vyer.

    SvaraRadera
  8. Väldigt vackra vyer, tänk så mycket som förstörs i dessa hemska krig till ingen nytta, förutom människoliv också hela städer och naturskatter.

    SvaraRadera
  9. Fina foton från en trakt som jag aldrig satt mina fötter på. Fast jag heter Bo och det ibland skojades om att jag kom från just Bosnien under den brunbrända säsongen.
    Påskkramar från Gotland

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.