måndag 27 juli 2009

Jordgubbstider

Äntligen har jordgubbarnas tid kommit till oss i Norrbotten! Har hunnit njuta av godsakerna några dagar nu. De mognar så fort i ljuset - och i värmen vi haft sista tiden. Försöker äta dem solvarma så mycket vi hinner.


Finns det något som går upp emot att gå ut i trädgårdslandet och hämta en skål full med gubbar och sedan äta dem tillsammans med en skvätt mjölk...?

- Eller några nyplockade, skivade i frukostfilen, som avnjuts i morgonsolen på altanen. Det är sån´t man längtar efter under bistra vinterdagar.

Gubbarna är inte kul frysta. Jo - möjligen skivade och mycket lättsockrade för någon kommande vintertårta eller glassefterrätt. Har också tidigare provat att torka dem i tunna skivor i min excellenta svamp- och frukttork som min man förärade mig för något år sedan. Det blev lyckat! Såå mycket smak som koncentreras när vätskan är borta! Gott att bara knapra på eller att ha i müslin.

Undrar just varför de heter jordgubbar?? Googlade och hittade detta i Wikipedia. Inte undra på att jag hittar smultron då och då i mitt jordgubbsland!

Nyttiga är dom också. Innehåller en massa antoxidanter och andra nyttigheter - läs mer på "Nyfiken Vital"

Så vi fortsätter att frossa....!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.