torsdag 28 februari 2013

Ärtsoppa

Torsdag = ärtsoppsdag. Min variant ger ca 12 portioner. Soppan är mättande! Lika bra - och kanske t o m bättre - att koka en rejäl laddning när man väl sätter igång detta långkok. 

 

1 kg gula ärtor
1 kg benfri, rimmad fläsklägg
2 stora gula lökar i klyftor
3 liter vatten (plus vatten till blötläggning)
2 tärningar grönsaksbuljong
4 tsk timjan och mejram blandat eller enbart ena sorten
4 lagerblad
2 tsk salt - smaka av så det inte blir för salt av läggen och buljongen

Skölj ärtorna och lägg dem i blöt i 12 timmar. Häll av blötläggningsvattnet och tillsätt 3 liter nytt vatten. Lägg i fläskläggen, rör om och låt allt koka upp. Skumma bort ärtskal och annat som flyter upp.
Tillsätt löken, buljongtärningarna, lagerblad  och örtkryddor.
Låt allt puttra under lock på svag värme lääänge = minst 2 timmar, gärna 4-5. Rör om då och då. 

När ärtorna kokat till mos och soppan tjocknat till lagom konsistens tar man upp köttet. Skär det i små bitar - lagom ätstorlek, ca 1 kubikcentimeter - och lägg tillbaka dessa i grytan. Salta om det behövs.

Servera rykande varm med god senap. Just idag testade vi bl a Graveleijs hemlagade starka och söta variant. Mycket bra!

Hårt bröd med ost är gott att äta till.

3 kommentarer:

  1. Gott och som du gillar jag söt/stark - receptet ska jag kanske ta till mig.

    SvaraRadera
  2. Ah Ärtsoppa med pannkakor är riktig husmanskost det. Idag har det trummats här på morgonen. Ha det bra !

    SvaraRadera
  3. Ärtsoppa hade jag i torsdags, och den var naturligtvis hemmagjord. Gott är det helst med pannkakor som efterrätt. Jag gillar svensk husmanskost och jag tror att den faktiskt är både närande och nyttig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.