fredag 10 oktober 2014

Avafors

Det var ingen höjdare att titta ut i morse. Blötsnö hade fallit under natten och fortsatte hela förmiddagen. Säkert fem centimeter av det vita eländet lade sig som en våt yllefilt över gräsmattan, alla vackra blommor och färgstarka löv. Jag som troligen varit björn, igelkott eller något sådant i mitt tidigare liv känner för att gå i ide nu.....


Inser ju att det blir lite svårt med idet denna vinter, så jag söker tröst i mina bilder. Vilken fröjd att uppleva resor och fotosafaris gång på gång genom bilderna. 

Denna serie togs vid ett stopp i Avafors under fotoutflykten med Bodens Fotoklubb för ett par veckor sedan till Rikti-Dockas. År 1828 anlades här en masugn, som producerade tackjärn till Vitåfors bruk. Driften lades ner 1887 och idag finns bara grunderna kvar av masugnen, bostäderna, kontoret, kvarnen och smedjan. Informativa skyltar berättar historien och visar hur allt en gång såg ut på platsen, som är välskött och väl värd ett besök.










4 kommentarer:

  1. Nej inte ÄN! hujaminej! margareta

    SvaraRadera
  2. Att titta på bilder sätter fantasin i rörelse, och man får en njutbar stund, så man glömmer vinter och snö!
    I Skåne är det sommar fortfarande, en helt underbar fm promenad tog jag och det var 16 gr och bara LITE blåst!
    Kameran var hemma.....
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder nedan om don första ,vitt kan vi nog vara utan några veckor ännu ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  4. Så många vackra bilder! Älskar bild nr 2, så fint med de lysande gula och gröna löven tillsammans!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.