torsdag 7 januari 2016

Ruggigt

Efter en lång och mild höst och "förvinter" har nu kylan slagit till ordentligt. Minus 33,3 i morse. Myggfritt förstås, vilket ju kan ses som en fördel. Som bäddat för inomhusaktiviteter. Men har man en lång att-göra-lista som jag har just nu så är det bara att pälsa på sig tjockaste dunjackan, långkalsingar och tumhandskarna och dra iväg. Och visst ja - pannbandet. Man ska ju ha något på huvudet så att inte värmen försvinner uppåt. Fixar inte att ha tjock mössa med min hårman.
Rätt skönt med en stund ute i friska luften. 

Inomhus har vi det riktigt varmt och gott. Eldar i både panna och kamin. Gott om ved i förrådet. Dessutom kommer den från vår egen skog. Känns mycket bra. Skönt att inte ha elvärme sådana här dygn. Elmätaren tickar tillräckligt ändå. Bilen behöver stödvärme för att starta. 

Roade mig med att trixa lite i Photoshop med en bild på veden. Trevlig sysselsättning!





16 kommentarer:

  1. Oj, vad kallt ni har! Här hade vi minus 14 i natt när jag jobbade och jag tyckte det räckte!

    SvaraRadera
  2. Oj, så kallt du har det !! Har aldrig i hela mitt liv fått uppleva en sån kyla. Ja, det gäller att se fördelarna. Haha.. inte en mygga så långt ögat når ;-)
    Måste kännas väldigt bra att elda med egen ved och inte behöva använda så mycket el. Superläckra bilder på vedtravarna !! Vad duktig du är på att trixa ;-)
    Ser att ni har 23 grader inomhus. Sa precis till maken att vi måste sätta på lite värme, det är ju "bara" 24 grader ;-)
    Ha en skön fortsatt dag önskar jag dig från Malta :-)

    SvaraRadera
  3. Oj då kallt! Det är inte ofta vi har sådana temperaturer här, men det har hänt. Jag minns en vinter när gödseln i ladugården frös till isklumpar i gödselrännan. Då var nästan 30 grader kallt och Inne frös blommorna i fönsterna trots att vi eldade dygnet runt. Brrr....
    Hoppas kylan ger med sig snart!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Läcker lek med ved.
    Wow får våra 20 minusgrader
    att verka varma:-)
    Ha det bra i kylan

    SvaraRadera
  5. Oij, så kaldt !!
    Her hos oss ute ved kysten blir det aldri så mange kuldegrader,
    men det kjennest kaldt likevel.
    Godt med ved frå eigen skog, og så tøft du manipulerer bildet !!

    Kos deg innei varmen

    SvaraRadera
  6. Ojojoj vilken kyla!!! Brrr... Vi har runt minus 10 i Stockholm och jag tycker att det är kallt nog...

    SvaraRadera
  7. Hu så kallt det är hos dig! Våra 12 minusgrader får väl betraktas som rena värmeböljan i jämförelse. Kul bilder på veden, alltid roligt att leka lite med redigeringen!
    Ha det bra, hoppas kylan ger med sig!

    SvaraRadera
  8. Ok då, jag slutar genast gnälla över 14 minusgrader. Eller nej, det gör jag inte;-) Men ikväll är det bara 10 minus, så jag utgår ifrån att våren är på G...

    Brukar också gå i ide vid sådana temperaturer, men även jag var illa tvungen att lämna värmen i lägenheten. Lika påpälsad som du förresten. Maken grävde fram bilden och den startade vid första försök. Skönt, för att stå och vänta på buss/tåg är ju ingen höjdare i den kylan.

    Himla kul lek du gjort i PS - kombinera nytta och nöje är ju perfekt!

    SvaraRadera
  9. Svinkallt!!! 30 grader varmare har jag, alltså bara -3. Tur du har photoshop att roa dig med inomhus!

    SvaraRadera
  10. Det blev häftig ved det där, knubbig och krokig. Jag gillar vinter men vid 20 minus går gränsen för vad som är behagligt., Låt oss hoppas att även fästingarna dör i kylan nu, det lär i allafall vara bästa sättet att bli av med dem...

    SvaraRadera
  11. Här är det ungefär -4 men kulingvindarna drar in från havet, så det är varma kalsonger och ordentligt fastknuten mössa som gäller. Dessutom snorhalt på de vindslipade vägarna så med hänsyn till ortopedernas redan tuffa arbetsbelastning, håller jag mig inomhus. Kul med vedbilderna. Ved hör till väsentligheterna när man bor på landet. Vi fick ett erbjudande om ved i går och blev jätteglada!
    God fortsättning /Kerstin

    SvaraRadera
  12. Och jag tyckte att vi hade det kallt, med - 21 grader. Men vi hade i och för sig bara + 13 grader inomhus när vi vaknade, på grund av ett strömavbrott under natten. Sedan tog det hela dagen att komma upp i + 20 grader inomhus, så jag hade overall både utomhus och inomhus. Och mössa :) Så kallt som ni hade det, har vi bara haft det enstaka dagar. Det är helt ok om man kan vara inomhus i skön värme, men när man måste ut till hästar och höns, och när vattnet i stallet fryser, då är det mindre roligt. I dag är det i alla fall bara - 12 grader utomhus och jag slipper overall inomhus.

    SvaraRadera
  13. Och jag bara önskar att det var jag som bodde där du bor! Det låter så härligt och den torra luften som jag förmodar att ni har, den hade jag gett mycket för. Ni har 55 graders skillnad! Inte dåligt. Här snöar nu och det gör mig glad, men det skall regna i övermorgon sägs det.....typiskt västkustskt väder. Jaja, jag är ju van! Det där med att inte ha mössa, det håller jag med om, jag har luvor på alla jackor och har alltid haft. Det blir kallras ner på ryggen annars!!
    Ha det gott i den härliga delen av vårt land!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Brr... Låter väldigt kallt!
    /SA

    SvaraRadera
  15. Ja så himla kallt det varit, lite mildare nu vilket är skönt. Jag känner mig också tacksam över att vi eldar istället för att köra på enbart el...

    SvaraRadera
  16. Ved verkar lämpa sig bra för photoshopping för det blev roliga och spännande bilder. Det verkar som om den värsta kylan dragit förbi nu. Vi hade 30 som kallast här hos oss, 35 hundra meter bort, nere i byn. 10-12 grader är ju inget att klaga över. Varje årstid har sina besvärligheter och det är lätt att bara minnas det bästa av det som varit eller komma skall. Kanske tur att man glömmer så fort.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.