onsdag 24 mars 2010

Torka

I morse när jag steg upp fanns inte en droppe vatten i kranarna. Kruttorrt!!! Tack och lov fanns det till en spolning på toa, men duschen fick jag vackert vara utan. Det blev "kattvätt" med våtservetter istället.

Tekoppen lyckades jag fixa tack vare att det fanns så pass mycket vatten kvar i vattenkokaren sedan igår kväll, då det inmundigades dundermugg.

Sedan var det tandborstningen. Den lyckades jag ordna med hjälp av en skvätt "gammalt" vatten från karaffen vi använder vid måltiderna. Alternativet var läskeblask som blivit över från senaste släktmiddagen. Det var inget alternativ. Försökte undvika att svälja. Vatten som stått ett par dagar är inte fräscht. Inga magbasilusker har drabbat mig ännu i alla fall.

Jag letade förstås på webben efter information om vattenbristen. Hittade nada. Det vore ju enkelt att lägga ut kort info så skulle ansvariga slippa mängder med telefonsamtal och kunna ägna sig åt att avhjälpa felen istället. Givetvis ringde jag när kommunväxeln öppnat för att få veta om jag skulle förbereda mig på en torr kväll också. Tack och lov så flödar allt normalt igen nu efter en stor vattenläcka i närområdet.

Tänk så beroende vi är av vårt vatten. Så många miljoner människor det finns världen över som inte tar det för självklart att det ska finnas gott, friskt drickbart vatten i kranarna och dessutom tvätt-, bad- och diskvatten. De lärde tvistar visst om huruvida det råder vattenbrist i världen eller om problemet är att det saknas resurser att ta tillvara på det vatten som faktiskt finns, rena och spara.

Hur som helst får man sig en tankeställare....

2 kommentarer:

  1. Visst blir man handikappad utan vatten! Man är så van att det ska fungera bara man vrider på kranen. Men man får sig helt klart en tankeställare när man börjar tänka på hur många det finns som inte har tillgång till vatten alls.

    SvaraRadera
  2. Visst man tar det för givet att det ska komma när man vrider på kranen. Som nu för dig blir man alldeles paff när så inte sker. Men du fixade det ju bar tycker jag. Kanske man skulle tappa upp en kastrull innan man går och lägger sig. Utifall att.
    /agnetha
    http://agnetha52.blogspot.com/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.