söndag 7 december 2014

Korv

Äntligen blev det av det vi pratat om i flera år! Korvtillverkning.... Det kräver ju en hel del förberedelser. Och så måste man ha tillgång till en köttkvarn med korvhorn. Måste och måste - men det är enklast. Såg när vi jagade fjälster att det finns ett kit med allt utom färsen. Påsen innehåller kryddor, fjälster och spritspåse. Hm - kan tänka mig att det måste bli pilligt att få färsen in i fjälstret med hjälp av en spritspåse....

Inte det enklaste att få tag på fjälster, men vi lyckades i alla fall till slut få tag på några meter. Fick ett tips om att Lundgrens skafferi har webbshop med bra sortering. Älgkött har vi i frysarna. Givetvis ville vi använda oss av det, men kompletterade med fläskkött och späck.

Bokade in en ledig kväll med äldsta dottern med familj  - bara det ett konststycke. Konsulterade erfarna goda vänner, kollade några Youtube-filmer, letade fram recept - och så satte vi igång. 

Sköljning av fjälster

Fransk Lantkorv på gång

Teamwork


Julkorv

"Ormkorv"
Kan ju konstatera att det inte är billiga korvar. Men det är ju inte därför vi gör egna varianter. Nu vet vi precis vad som finns inuti dessa - bara fint Svenskt kött/fläsk, inga läskiga E-nummer eller andra konstigheter. Och så tillkommer känslan av att ha gjort allt tillsammans med familjen. Oslagbart!!!

Recept finns på min matblogg - I Beppans grytor.

20 kommentarer:

  1. Ett jättejobb! :) Det blev säkerligen väldigt goda korvar!

    SvaraRadera
  2. Jobbigt men säkert roligt att göra korv tillsammans i familjen! De är säkert väldigt goda med fräscha råvaror och god kryddning! Smaklig måltid!

    SvaraRadera
  3. Wow, vad ni är duktiga!! Der ser kul men rätt komplicerat ut. Hoppas korven smakar bra.

    SvaraRadera
  4. Korv har jag gjort många gånger.Mest fläskkorv men också värmlandskorv. Nu när vi åkt söderut, blir det inte, men både sonen och dottern kan hanteringen. Med en hushållsassistent går det smidigt! Som du skriver - man vet vad som är i korven! Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att göra egen korv! Här trillas det bara köttbullar och bakas lite kakor till jul!
    Ha en bra vecka och hoppas korven smakar gott!

    SvaraRadera
  6. Så fina korvar ni gör. Förr gjorde vi också korv, både rökt medvurst, fläskkorv, köttkorv och prinskorv. Och barnen tyckte att det var så roligt att vara med. Det är bra för barn att få se hur maten kommer till.
    Nu äter jag nästan inte korv alls, möjligen en och grillad med bröd någon enstaka gång.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Det ser väldigt proffsigt ut. Jämna och fina korvar.....:-) Jag som är charkutbildad ser mest ut som ett fån att man numera inte får tag i fjälster i en vanlig charkuteributik. Men det är väl så numera. Förr sålde vi allt, fjälster, blod, vassle, allt som man kunde behöva till olika former av mattillverkning. Ändå är det inte artonhundra kallt jag pratar om utan 80-90-tal.

    SvaraRadera
  8. Vad roligt! Brukar nästan aldrig äta korv, men det blir ju en helt annan sak när man har gjort dem själv.
    Sv: Vill du göra ostpastejerna är det bara att klicka på ordet ostpastejer i texten så ligger receptet länkat där :)

    SvaraRadera
  9. Ja det kan man verkligen kalla "hemkört",
    vilket hantverk och så glädjen att få vara tillsammans,
    och som du säger där finns inga läskiga E-ämnen.

    Ha en fortsatt finfin advent.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  10. Kvalite - vill jag påstå! margareta

    SvaraRadera
  11. Kul ingen idetorka där inte o härligt att veta vad man äter, mums. Kram Laila

    SvaraRadera
  12. Lite jobb men man vet ju som du
    säger vad man stoppar i munnen:-)
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  13. Så roligt! Jag har oxå älgfärd, men tyvärr inte orken.

    SvaraRadera
  14. Engelsk Cumberland korv - det är vad ormkorven påminner mig om. Är ju ingen korvvän alls men måste säga att dina hemgjorda varianter är då något helt annat! Dom skulle jag ÄLSKA! De ser aptitliga ut, har toppen ingredienser med rolig köttblandning.

    Säg till om du vill konkurrera med http://www.taylorsandjones.com/ så lovar jag att vara en trogen kund:-)

    SvaraRadera
  15. Hos dig händer det alltid en massa spännande saker. Korvtillverkning !! Kan tro att det ligger mycket jobb bakom. Har alltid varit lite skeptisk till korv men en och annan kan nog slinka ner men då måste jag veta vad de inehåller. Härliga korvbilder ;-)

    SvaraRadera
  16. Hej, hittade en sådan fin bild på Svartisen och undrar om jag kan få använda den till en kundtidning? Sökte efter mejladress till dig, men chansar på att du läser detta... OM du kan svara mig asap på marianne.heed-miskar@detsthlm.se så skulle jag bli väldigt glad! Du kan kolla på www.detsthlm.se för att se att vi är en seriös reklambyrå...
    Mvh/Marianne

    SvaraRadera
  17. Det var längesedan jag var med om korvtillverkning. Vi köpte en halv gris så det fanns lita av varje som
    gick till korv. Jag gjorde ibland pressylta. Jag älskar det. Nu när man bara är två går det inte åt så
    mycket mat. Numera köper jag närproducerad tillverkad mat. Ibland smakar det som hemlagat.
    Att göra saker tillsammans är viktigt, vad det än är.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. Jag tycker det ser ut att vara en trevlig sammankomst, korvstoppningsfesten. Gjort det själv nån gång. Äkta julförberedelser.
    /Kiki

    SvaraRadera
  19. Jag minns när vi skulle göra korv på hushållsskolan. Vi fnittriga 17-åringar skrattade så vi grät när vi skulle trä på fjälstren på köttkvarnens långa tillsats och lärarna försökte se ut som om de inte fattade vad som var så roligt.Här på Öland saknar jag riktigt grovgrynig värmlandskorv. Den finns inte här men å andra sidan har vi Rosas "världsberömda" korvar som kompensation. Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  20. Vad roligt att hela familjen var med och hjälpte till. Det där är nog inget man svänger ihop på egen hand.. Fina, jämna korvar fick ni till också..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.