söndag 21 december 2014

Mer Berlin

Tredje delen av vår weekendresa till Berlin. En speciell stad på många sätt.

Brandenburger Tor - den enda byggnad som stod
kvar bland ruinerna på Pariser Platz vid krigsslutet 1945

Friday Market i Islamabad?? Nä - loppmarknad i Berlin....

I Tiergarten - stadsdelen med bl a de nordiska
ambassaderna. Här finns Berlins största park

"Guld-Elsa" - Segerkolonnen över Preussarnas seger
över Danmark 1864. Elsa har precis fått ny polityr
i form av dryga 2 kilo bladguld.....

KaDeWe - Europas största varuhus

Matavdelningen förstås mest intressant....
Ku´damm - fina shoppinggatan med ruinen av Kaiser Wilhelm
Gedächtniskirche i bakgrunden

Berliner Dom - lite på sniskan fotad genom bussfönstret...

Riksdagshuset

Russinbombare - släppte russinpaket till barnen i Väst
under Berlinblockaden
Alla har inte någonstans att bo.....
Minnesmärke över den ofattbara förintelsen, där flera miljoner judar miste livet

4 kommentarer:

  1. Oh, kul med långhelg i främmande stad! Du milde så fint och julpyntat dom har gjort det, men som du skriver, det saknas snö. Jag tänker alltid på Berlin när jag går förbi gränsen mellan två gårdar här i närheten, där har man inte kunnat enas om ett gemensamt staket mellan åkrarna så den ena bonden har gjort ett staket och 1½ meter skiljer, sen har den andra bonden gjort sitt staket - det slår inte fel, varenda gång jag går förbi tänker jag på sandremsan som var mellan öst och väst.....tur att den är borta i Berlin.
    Det allra finaste i dina senaste inlägg tycker jag att biblioteksgranen är, så läcker, får nästan lust att göra nåt liknande här, fast den blir ju inte så stor förstås!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så många fina bilder. En del känner jag igen, men långtifrån alla. Vi hann ju inte så mycket på bara en dag.
    Ha en fin fortsättning på söndagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Tackar igen för denna rundtur i Berlin - en väldigt vacker stad tycker jag. Du fick nog med det mesta tror jag. Har ju inte varit där sedans strax före murens fall.
    Du får gärna lägga upp fler bilder från Berlin!

    SvaraRadera
  4. Vi var till Berlin i somras. Jättefin stad...men lite sorglig såklart.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.