söndag 7 april 2013

Äntligen!

Efter flera dagar med snö och stormvindar kom så helgen med det motsatta. Strålande sol och kvicksilvret runt nollan. Betydligt varmare i solen. 

Själv börjar jag få tillbaka lite av orken jag tappade med förkylningen i veckan som var. Minns inte sist jag varit så däckad. Men - ont krut förgås inte så lätt. Med några dundermuggar - vissa av dem utökade med citron och ett par droppar whisky - var jag på benen efter ett par dagar, lagom för att kunna njuta av helgens underbara sol.

En promenad längs kajen är ett måste - får abstinens om jag inte får en daglig dos av havet, båttrafiken, fåglarna...

Igår kom en tjusig gammal träskuta majestätiskt inseglande till gästhamnen. Anna av Sand heter hon. Googlade förstås på henne och fann en del intressant. En Hardangerjakt byggd 1848. Ombyggd och restaurerad genom åren.Tillhör numera Stavanger Maritima museum. Läs vad Norskt fartygsvärn skriver om vackra Anna. 


Gastankern Bit Viking kom sakta insmygande under gårdagen och lade till borta vid fiskoljefabriken. Tror att det är det längsta fartyg jag sett - hela 177 meter lång. Kan inte vara lätt att manövrera en sådan koloss i hamn. Annat är det med vår 4-meters.  Men jag skulle hellre vara på tankern när vinden tar i än i vår lilla badbalja....


En sida som jag tycker är intressant att kolla är denna, där man kan se vilka fartyg som finns runt Bodö. Håller bland annat lite koll på vilken av Hurtigrutens båtar som är på ingående. En söndagslunch ombord är inte dumt. Eller att förgylla vardagen med en våffla eller två...

Kan tala om att vi inte var ensamma om att njuta av solen. På molon var det så tjockt med soltörstande Bodöbor att man ibland hade behövt trafikljus. Vill påstå att detta är stadens viktigaste pulsåder.


19 kommentarer:

  1. Men bor du så där fint??? Då förstår jag att du verkligen njuter av dina promenader. Så bra att din hemska förkylning börjar ge med sig. Ha nu en skön avslutning på helgen.

    SvaraRadera
  2. Hav och sol! Recept på goda förutsättningar till en bra dag! :) Du bor så himla vackert! :))

    SvaraRadera
  3. Så mycket intressant du fick vara med om! Sol, snö och vatten, så vackert! Skönt att du kryar på dig efter förkylningen, man kan verkligen bli däckad i flera dagar.
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  4. Det kanske var så att det var bättre förr. Kan inte låta bli att tänka så när jag ser träskutan. Helt ofattbart att man kan styra 177 meter. Jag har provat några gånger med husvagn efter bilen med mindre gott resultat.
    Njut av solen det är bra med vitaminer
    Ha en fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackert det ändå är!! Blir lika tagen varje gång du visar bilder från din hemort. Och som jag sagt (och skrivit...) förr, vi bor i ett otroligt vackert land med väldigt skiftande natur. Synd att man har så kort semester...
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Men oj vad roligt att se så fina bilder från Bodö min favoritstad i Norge.

    SvaraRadera
  7. fina bilder! whisky kur skall tydligen vara effektivt mot förskyldning

    SvaraRadera
  8. Njuter av dina bilder som vanligt.
    Känner igen mig i det där googlandet, när jag ser något som jag blir nyfiken på så måste jag bara googla upp mer information :)

    SvaraRadera
  9. Förstår verkligen att du måste få en dos dagspromenad med dessa vackra vyer!

    SvaraRadera
  10. Så du har också drabbats av en av alla virusar som härjar just nu. Jag är inne på fjärde dagen med feber och är ganska less på det här nu. Härligt då att få se dina strålande bilder från hav och land.

    SvaraRadera
  11. Helt fantastiska bilder från din vackra stad! Skönt att förkylningen är bättre!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Rätt OK väder i helgen, dock lite kyligt
    Idag faller något vitt från himmelen

    SvaraRadera
  13. SV: e-böcker i all ära, men jag föredrar pappersböcker i form av pocket, billiga och lätta att bära med sig.
    Men det blir nog att köpa en större bokhylla - och ännu mer böcker!!

    SvaraRadera
  14. Underbart vackert och det är liv och rörelse!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Så enormt vackra bilder!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  16. Morron ! Här har det varit sol länge men det är kallt på natten och lite varmare på dagen så det går inte fort med smältningen. Ha det bra !

    SvaraRadera
  17. Som vanligt underbara bilder. Lyckost som får en daglig dos av havet - solen behagar dock inte visa sig varje dag.
    Skönt att din förkylning är på tillbaka-gång.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. Åhh, vilka underbara bilder och ett ståtligt skepp också..
    Det ser ganska kallt ut men som sagt jättevackert..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.