onsdag 10 april 2013

Turgumma

Syftar inte precis på synen som mötte mig i går morse då jag slog upp mina gröna...... April?!


Läste bland annat i DN om de nya förslagen som pensionsåldersutredningen kommit med.

Konstaterar bara att jag har tur som slipper jobba tills jag blir 75 - eller mer! Och kan ta ut min tjänstepension och inkomstpension när jag behagar. Riktålder - låter ju bra, men då borde det ju vara så att man kan gå tidigt om man slitit ut sig, tappat sugen - eller bara väljer att kliva av karusellen.

Visst förstår jag att ju fler som blir äldre desto mer pengar behövs till deras försörjning.  Jag får inte ekvationen att gå ihop bara. Tanken att hålla folk kvar i jobb flera år längre samtidigt som så många unga går arbetslösa. Vore det inte bättre att låta de gamla få slå sig till ro och släppa fram de arbetslösa i stället för att de senare ska behöva leva på diverse olika bidrag och ev A-kassa om de nu jobbat alls. Måste bara bli dyrare för samhället...... Då behövs di gamle som drar in skatter till bidragen - eller? 

En annan tanke är ju att ju längre folk jobbar - desto mer utslitna blir dom och i behov av vård. Eller trillar av pinn fortare så att samhället slipper den bördan.

Vrida och vända på detta kan man göra hur länge som helst....


I Avisa Nordland kan man läsa om detta fraktfartyg som tre gånger i veckan fraktar varor från Bodö och norrut längs kusten. "Tege" är en gammal trotjänare som behöver rustas upp - och det kostar en hisklig massa pengar. Tollpost Globe lägger troligen ner frakterna med båt f o m 1 oktober, vilket får stora konsekvenser för både tågtrafiken och landsvägstransporterna. Färre godståg söderifrån och mängder med långtradartransporter - ca 6000 fler lastbilar per år längs vägarna.

Inte bra för varken miljö, vägar, trafiken eller något annat. Möjligen då för åkeriägarna då förstås.... Man får hoppas de som bestämmer tar sitt förnuft till fånga så att det gamla skeppet trots allt blir upprustat och fortsättningsvis kan göra sina turer med varor norrut.

13 kommentarer:

  1. Hade man mötts av en sån syn när man steg upp, så hade det nog blivit en helomvändning ner under täcket igen. Jag läste också om pensionsförslagen, och måste medge att jag är glad att jag redan är pensionär. Skulle aldrig kunna tänka mig att jobba längre, även om jag stortrivdes på mitt jobb.

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid södersol, så jag vaknar oftast av att solen väcker mig denna årstid.

    Nej tack, jag vill inte jobba längre än jag måste. Trots att jag ej uppnått pensionsåldern, så är min kropp ganska sliten

    Ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera
  3. Bild 1: Frisk ute

    mw

    SvaraRadera
  4. Snöyra! Gott!
    Nej, nej, dom där ekvationerna går aldrig ihop. No way. Och inte ska ve behöva betala med vårt arbete för att pengar spillts bort under tiden, lite bättre koll bör dom ha på't. Och fram med dom unga, precis! Dom är så fria i sitt sinne och har en helt annan uppfattning om medier osv. Jag håller med dig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Inget kul väder att vakna till... men snart kommer våren :)
    Visst är det konstigt det där med allt högre pensionsålder - måste väl vara bättre att se till att ungdomarna kommer ut i arbetslivet! Skönt att jag kunde ta mitt erbjudande om avtalspension då för ett år sedan... mindre pengar i plånboken men bättre livskvalité :)
    Hoppas de rustar upp fartyget - 6000 fler lastbilar på sträckan... det är väl ändå inte riktigt klokt?!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja du de är inte bara de som ger förslag om ny pensionsålder som fått fnatt även vädret verkar ha fått det. Här har vi bara vägar att köra på och att gå på men drivorna runt om vete gudarna när de ska försvinna. I går när jag promenerade utefter ån fick jag en känsla av att jag var i Funäsdalen. Hade gärna varit där i stället.
    Ha en fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jaja, det är sånt där man får räkna med när man bor där man bor. Till lördagen är det visst snö att räkna med här.

    När det gäller pensioneringsåldern så har jag aldirg mött någon som velat jobba längre än dom behöver. Att man sen visar upp folk på tv som hurtigt meddelar att dom mer än gärna jobbar tills 80 beror nog mera på att dom arbetat med sånt som inte sliter på kroppen. Eller är nog stressigt heller för den delen. Om man genomförde frågeenkät bland svenska folket tror jag att de styrande skulle bli väldigt förvånade.

    Och jag säger som de andra; hur i hela friden kan det vara lönsamt att låta unga människor gå arbetslösa, dom som ska skaffa bostad och bilda familj, vår framtid, och i stället låta gamlingar stappla till arbetet och antagligen jobba långsammare än vad de unga skulle göra. Bättre då att vi äldre får hjälpa de unga familjerna att vara barnvakt när deras ungar blir sjuka och inte kan gå till dagis och skola. Det är väl några jäkla räknenissar som suttit med papper och penna och funderat ut hur det ska vara. Äsch, jag blir så arg!!

    SvaraRadera
  8. Instämmer i allt du skriver. Har en gubbe som älskar båtar så gissa om han går igång då han hör att man inte rustar upp båtar som behöver det. Hoppas nu att du slipper denna hämska syn som du hade då du tittade ut. Nu kommer våren.

    SvaraRadera
  9. Daglig dos av båtar, vatten och fåglar är vad jag också behöver!!
    *Båtar får jag dagligen, mannen har ett "båtvarv" han bygger modellbåtar.
    *Fåglar som jag dagligen ser: Tex råkor,skrattmåsar,talgoxe,blåmes,koltrast,ringduva.
    *Vatten - nja då får jag bege mig till närmaste damm 1 km bort, men jag kan ju också hålla tillgodo med fågelbadet! Havet ligger 1½ mil bort, tyvärr! I sommarstugan har jag en "egen" sjö inom synhåll.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  10. Fina bilder du tagit ifrån Bodö !
    Hoppas nu att våren börjar komma med sol och värme och med det ännu bättre förslag ifrån våra politiker..:)

    SvaraRadera
  11. Ja været er lunefullt på denne tiden av året...:0(

    SvaraRadera
  12. Sköna bilder även om det känns mycket i april, tror nog att vi har kvar den till valborg och då brukar det vita vara borta, mestadels.

    Ja, man funderar verkligen hur de tänker, inte alls skulle jag vilja påstå. Blir förb....d över allt slöseri och att inte någon av alla i makten kan tänka till.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.