onsdag 17 juni 2009

Invasion

Norrbotten har invaderats av miljontals flygande elakingar!!!

Ikväll hade jag planerat att rensa i rabatterna och plantera ut mina stackars plantor, som drabbats av omväxlande stormvindar och ösregn den senaste veckan. Ett under att dom överlevt!

Rabatterna svämmas just nu över av förgätmigej, styvmorsvioler och kvickrot. Ger mig lite huvudbry - blommorna är ju så vackra! Funderar på att delvis låta dem vara kvar. Problemet är att de blir så skräpiga när de blommat över. River jag bort dem då så blir det ju stora hål i blomhavet! Inget finns heller då att ersätta dem med.

Nåväl - jag satte på mig trädgårdsvantar, pälsade på mig mot kylan och styrde stegen mot framsidans rabatt, utrustad med spade och sekatör. Här skulle rensas ogräs och klippas skott från Finlands vita ros, som tenderar att breda ut sig lite överallt.

Efter några minuter kom anfallet. Horder av blodtörstiga myggor gjorde störtdykningar mot de kroppsdelar som inte var täckta av ogenomträngliga tyger. Hade dem surrande i öronen, bak i nacken, i ögonvrårna......... Vid det laget hade jag lyckats rensa en del av rabatten och hade rejält jordiga vantar. Gissa hur jag såg ut när jag slagits med elakingarna en stund!! Kunde inte låta bli att le åt min spegelbild när jag till slut gav upp trädgårdsarbetet och flydde inomhus.

Får ta nya tag imorgon. Kanske djungelolja hjälper en stund. Tyvärr så är jag en sådan person som drar till mig myggen. Min man är så glad när jag är med i myggrika trakter, för då slipper han bli biten! Har provat det mesta - inklusive äta vitlök. Hjälper inte.

Undrar vad det är som gör vissa människor till myggmagneter?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.