onsdag 25 november 2009

Vaccinerad

Nu har jag också fått min dos av influensavaccinet. Det var upplyftande att se hur stor ordning och reda det var på tillställningen! Särskilt efter alla skriverier i media om motsatsen.

Drop in under eftermiddagen på för ändamålet upprättad vaccinationscentral. Parkeringsvakter dirigerade bilarna till ledig plats på parkeringen. En liten stund köade vi utomhus, men det gick snabbt att få en plats inne i värmen. Värdar på plats med blanketter och pennor för dem som glömt detta moment. Dirigerades vidare till stolar så att de flesta fick sitta och vänta.

Löpande-band-incheckning och rutinerad och skojfrisk personal som skötte själva vaccineringen. Allt gick som smort. Än så länge inga som helst symtom på biverkningar.

Kan bara inte låta bli att dra paralleller till koncentrationsläger och avlusningar.

Lärde mig nå´t nytt idag: En avlusare (debugger) är ett verktyg för att undersöka ett datorprogram under körning. I min värld är det en luskam.....

På tal om löss så läste jag att resistenta bakterier trivs i smutstvätten. Det krävs hög tvätttemperatur, minst 60 grader, för att få bort dem. (Nyhet?) Energirådgivarna å sin sida förespråkar att man sänker tempen för att spara energi. De flesta plagg blir rena vid 40 grader. Dessutom är moderna tvättmaskiner så snåla med vatten att tvätten inte blir ren för det. Och själva tvättmaskinen blir en bakteriehärd....

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Min linje förblir nog att tvätta lakan, handdukar och underkläder som tål det i 60 grader och kulörta kläder i 40.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.