söndag 3 maj 2015

Helggöra

Inte har vi någon föraning om sommar ännu precis. Har ägnat en hel del tid i helgen åt att skotta snö. Inte direkt det jag gillar att hålla på med den här tiden på året, men ska vi ha rabatter och gräsmatta snöfria i rimlig tid så gäller det att skotta på.
Det beror förstås på att taket behövde skottas att vi har så mycket snö på gården nu, hård som cement. Får ta det som några extra fyspass....


Vårt fina pilträd har farit väldigt illa i vinter. Så tungt med de stora snömängderna så att flera grenar knäckts. Nu har vi sågat ner alla och hoppas att det spirar snart igen med nya fina grenar. Tycker förstås att trädet ser väldigt sorgset ut...




 
Har ägnat en hel del tid åt att titta på alla vackra fåglar också som besöker restaurangen - strategiskt placerad i äppelträdet utanför söderfönstret. Nu passar det minsann den tjusiga domherren att dyka upp - har saknat honom hela vintern. Nu kommer han och hans kompisar varje dag.
 

10 kommentarer:

  1. Det skrivs den 3 maj idag... Å precis som du skriver skiljer det 100 mil mellan oss. Men att ni hade så mycke snö/is kvar - suck!! Men redan nu har ni ju det mycker ljusare än vi - alltid nå't:-)
    Å den där domherren ser väldigt välmatad ut tycker jag, den trivs nog hos dig!

    SvaraRadera
  2. Så fin bild på vinterns lilla färgklick, domherren! Än har de inte hunnit bli blacka i färgen, som de blir senare i sommarsol.
    Ja, snön som är nu är inte lätt att tas med. Antingen hård som sten eller dyblöt. Finns inget mellanting.
    Är verkligen pilen så känslig för snö. Kanske det är dags för mig att tänka om. Jag hade tänkt skaffa pil, men har ju så mycket snö vintertid. Kanske de inte klarar det?

    SvaraRadera
  3. Så mycket snö. Jag slutar aldrig förvånas, och fascineras, av vårt avlånga land!
    Den Domherre-bilden! :) Fantastisk!

    SvaraRadera
  4. Kan inte vara så kul med snö och snöskottning när stora delar av vårt land är snöfritt och det har grönskat och fruktträden blommar! Men det kommer till norr också och under tiden kan du glädjas åt domherren som lyser upp så fint! Tror inte jag har sett någon i vinter så jag njuter av din bild!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Tänk så olikt vi lever i vårt avlånga land. Jag vill inte byta med dig just nu. :)

    SvaraRadera
  6. Hårtorken, du får gå ut med hårtorken och blåsa på snön......inte någon bra idé kanske.
    Vilken söt liten domherre!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Att skotta snö känns väldigt främmande just nu och inte heller särskilt lockande ;-) Sverige är verkligen ändå fantastsikt med sina rika kontraster och skiftande årstider. ..och domherren fångade du verkligen galant !!

    SvaraRadera
  8. Så fint han sitter och poserar på sin kvist den vackra domherren!
    Men oj så mycket snö hoppas det kommer värme snart så den smälter bort fort.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte säga att jag avundas dig på något sätt med snöskottning. Hugaligen för snö nu men så är det i vårt avlånga land. Var plats har sin skönhet och det är vackert uppåt landet. Många är åren jag tillbringat norröver och det ångrar jag inte. Jag hoppas dock att våren kommer snart till er också. Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  10. Så vackert domherren lyser upp bland det bruna tråkiga :) här i Rosvik är det väldigt lite snö kvar men du har ju jättemycket kvar hos dig!! Anar att det är väldigt mycket uppe i Arjeplog också..

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.