söndag 3 maj 2015

I häcken

I vår häck är det tryggt att vara. Särskilt om man är en liten fågel. Fortfarande har vi fullt upp med gäster i vår fågelrestaurang. Och jag har fullt upp med att betrakta de små liven. Så skoj att få se nya gäster dyka upp - och kanske få chansen att få ett porträtt genom det nyputsade fönstret. 

Förutom Talgoxe, Pilfink och Blåmes m fl som har besökt oss hela vintern så har dessa tre arter gjort oss den äran de senaste dagarna. Kan tänka mig att de behöver fylla upp energiförråden efter den långa flytten norrut.


Bergfink

Grönsiska

Bofink


Fototriss med tema "Så här ser det ut där jag är. Jubileum och tävling är det denna gång också, med priser från Coolstuff. Kanske skulle satsa på en talande mugg för morgonteet. Vore något för trötta jag att få några uppmuntrande ord i arla morgonstund....

21 kommentarer:

  1. Nyanlända fåglar är ett riktigt bra vårtecken! Här går vi och väntar på näktergalen som bör vara här i mitten av månaden.
    Ha en riktigt skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Bergfinken är så fin, den brukade mellanlanda här på väg
    norrut tyvärr har jag inte sett den på flera år;-(
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Härlig vårfågeltriss! Här har vi bofink o bergfink, men ingen grönsiska! Tyvärr! Så fin den också.

    SvaraRadera
  4. Vilka små söta fåglar och fina bilder! Dom två översta kan jag på direkten säga att dom har jag aldrig sett förrän nu och tidigare i fågelbok, så det var extra kul!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Så fina fågelbilder på söta flyttande gäster.

    SvaraRadera
  6. Fin fångade besökare i bild :)

    SvaraRadera
  7. Ler igenkännade åt samma matgäster som här ,kram Nette

    SvaraRadera
  8. Ja, dom är så fina allihopa! fåglar glädjer mig :)
    AX

    SvaraRadera
  9. Så de har kommit fram till dig nu! Bergfinken brukar dra iväg norrut men grönsiska och bofink stannar här året om.

    SvaraRadera
  10. Så heldig du er som har fått flere fuglebilder. Jeg synes det er vanskelig å fotografere fugler. Også kul å se en triss med fugler! Bilde nummer to ble min favoritt! Klem. Kari

    SvaraRadera
  11. Vad skoj att få se en bergfink.....den ser så rund och go ut!

    SvaraRadera
  12. Vilken tur att du putsat fönstren! Vilka bilder på fåglarna. Å du, Kråkvinklar och Gärdsmygen är nog de duktigaste ornitologer jag kan tänka mig. Gud så många fåglar jag sett hos er som jag inte visste att de fanns.

    SvaraRadera
  13. Vilka fina fågelbilder, fåglar är alltid roliga att titta på, man vet aldrig vad dom kan hitta på.

    SvaraRadera
  14. Fina trissar!
    Visst är det kul att fota de små och helst nu när det är så många olika fjäderdräkter.
    Bild nr 1 blev min favvo/ kram

    SvaraRadera
  15. Dom är så glada på mornarna de små fåglarna. MAn kan inte annat är tre på munnen :D Härliga bilder!

    SvaraRadera
  16. Just nu har jag fullt av grönsiskor som äter jordnötter. Vi brukar fortsätta att fylla på med nötterna eftersom framför allt stenknäckarna gillar det. För övrigt sjunger det för fullt i snåren här nere och till och med göken har hoat några gånger.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  17. Så roligt att se - med tre katter väljer jag att avstå fågelmatandet.
    Men innan dess var de även mig till stor glädje. :)
    Roligt med så många olika arter. Vackra är de också!
    En triss att tycka om! :)
    Berit E

    SvaraRadera
  18. Härligt med "vårfåglar". Grönsiskan är ju underbar!

    SvaraRadera
  19. Det är så härligt med alla vårfåglar som sjunger så vackert i vår natur!

    SvaraRadera
  20. Det är jätteskoj att titta på fåglarna. Vi pratade just om det idag - vi har inte så många olika sorters fåglar ens på vintern på våra fågelbord. Nu är de där, alla! Så fina bilder du tog på våra små vänner!

    SvaraRadera
  21. Så söta de är de små fåglarna!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.