söndag 28 augusti 2011

Hallå helgen!

- vart tog du vägen???

Söndag igen efter en som vanligt för kort helg. Vad det nu beror på...? Jag vill påstå att helgerna skulle behöva förlängas med minst en dag. Hinner ju inte på långa vägar med det jag tänkt!!

En tur i svampskogen blev det i fredags kväll. Hittade några små söta Karl-Johan - lagom till sås till lördagens älgbiffar. Några fina sandsoppar och smörsoppar slank ner i korgen också. Men det är bara att konstatera att 2011 inte utmärker sig som något bra svampår. Än finns det ju lite tid att komma igen - om värmen håller i sig och om det regnar mycket framöver... Tur att vi samlat i ladorna tidigare år. Det går ju inte att vara utan svamp!

Äpplena har mognat rekordtidigt denna varma sommar. Supergoda, men mindre i storleken är dom allt - beror väl på torkan. Kokar mos i parti och minut av alla som dråsar ner i backen. Obesprutat och lättsockrat. Nyttigt - och gott att ha i filen eller som fyllning i någon rulltårta.

Så har vi haft skördefest och miljödagar som vanligt denna tid på året i Boden. Ett av Norrbottens största arrangemang för närproducerade livsmedel, hantverk, miljöföretag och hälsoföretag. Inköpen för min del handlade om bröd från Sörbyns bageri. Fantastiskt gott matbröd har dom bland annat - sockerfritt och utan mystiska tillsatser. 

Platsen för marknaden är vid kyrkstugorna
Propaganda för miljövänliga transporter  
Närodlat och nyskördat 
Här fanns något för båda små och stora
Miljövänliga (?) maskiner   

7 kommentarer:

  1. Roligt att det blev skapligt väder så att du kom dig ut en sväng i svampskogen.

    Marknader kan vara trevliga om det inte är för mycket folk, och det ser ganska lagom ut på dina bilder. Vad gäller den sista bilden är nog maskinerna mera vänliga för ryggen än för miljön.

    SvaraRadera
  2. Det där såg verkligen trevligt ut!! Å mycket gott...Å ännu godare när man vet att det är betydligt nyttigare än det man köper i affärerna.Verkar som ni "uppåt" haft det bästa vädret i sommar, här har det varit väldigt blandat. Många av de på jobbet som redan haft sin semester har tagit en extra vecka nu och bokat till utlandet, de tycker att sommaren har varit bedrövlig. Nu kanske jag tycker de överdriver lite...men jag säger inget...det ger ju mer jobb till mej som vikarie!!
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Här är inte mycket till svampfynd heller. Vi har fått lite regn de senaste nätterna så kanske, kanske. Här finns också litet i ladorna så vi överlever kanske.
    Så härligt det ser ut med marknadsvimlet. Det är ett rent nöje med marknader och loppisar för att inte tala om gårdsauktioner!

    SvaraRadera
  4. Ja, en helg försvinner snabbt. Men en hel del hann du trots allt med ser jag. /SA

    SvaraRadera
  5. Du verkar kunna en del om svamp, vill du besöka min blog och se om det är rödgul taggsvamp jag har plockat.
    Så härligt det verkar med hemgjort äpplemos. Sålde du det på marknaden?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Kul att se bilder från marknaden. Även om jag jobbat i ett företag som varit involverad mycket tidigare så har jag inte haft chansen att besöka den någon gång.

    SvaraRadera
  7. Svampplockningen blir nog inte så mycket för vår del det här året, även om smörsoppen växer som smör i regn på stugtomten, och även en och annan riddarsporre tillsammans med karl-johan och några röda med vita prickar.

    Vi får se hur det löser sig och då kan kanske jag också få frysa ner lite.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.