onsdag 8 februari 2012

Ejder

- finns det gott om även så här års. De simmar omkring i stora flockar - kanske för att hålla sig varma, eller bara för att de är sociala. Eller båda delarna. Vad vet jag...

Fåglarna håller sig tätt, tätt intill varandra och "pratar" oavbrutet. Härligt att lyssna på! Dyker efter mat - musslor? - och poppar upp till ytan i samlad tropp.



Kollade lite i Wikipedia, där det bl a står att ejderns flygförmåga inte är den bästa. Det handlar om kroppsstorleken i förhållande till små vingar och begränsad bröstmuskelmassa.
Förståeligt att de stannar kvar här i Norden då även om kylan biter i skinnet...

18 kommentarer:

  1. Vi är ju inte begåvade med ejder i den omfattningen här hos oss. Det är en vacker fågel det där. Hos oss kan man titta på stora flockar av gräsänder. Rätt vackra de med
    Ha en fin eftermiddag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samlas gräsänderna också i flockar som ejdrarna? Gräsandshanarna är ju fantastiskt vackra med sin skimrande fjäderdräkt!

      Radera
  2. Har aldrig sett ejder i verkligheten. Det ser ut som de samlats i en hjärtform. Fina bilder. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett så många heller innan jag kom hit till Bodö.
      Intressant är det att betrakta dem!

      Radera
  3. Huu.. dom ser frusna ut dom stackarna..
    Så kul att vi är på samma kurs, jag har i alla fall registrerat mig idag men inte sett första lektionen. Jag går även Fotografi- visuell kommunikation.. tur att jag har många månader på mig, sökte båda eftersom jag ville ha backup om jag inte tog mig in på båda. När jag väl kom med på bägge var det ju bara att köra!
    Jag har inte heller nosat på RAW ännu, ska bli spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara ruggigt - fast vattnet fryser ju aldrig. Såg ett gäng skarvar som satt i solen idag och gottade sig.

      Kan bli lite häftigt att gå båda samtidigt! Jag gick Fotografi - Visuell kommunikation i höstas.
      Men visst - man har ju användning av båda i bägge kurserna...!

      Radera
    2. Då går vi i samma kurs!

      Radera
  4. Jättefina bilder på ejdraran, aså kul att se dem så samalde, tätt intill. Vi brukar ha ejder här på våren, men oftast ligger de så himla långt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tur som hade skocken så nära denna gång. Hade bara min lilla IXUS med mig och den har inte så stor zoom. Ofta ligger dom mitt ute i farleden så man tror båtarna ska köra på dom!

      Radera
  5. Hoppsan vilken stavning...hehe:/

    SvaraRadera
  6. Edjerhannar i vinterdräkt - me like! Har en uppstoppad sådan alldeles intill mig här. Finns det så mycket öppet vatten i Nordnorge nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom vackra! Och ja - öppet vatten överallt. Golfströmmen du vet....

      Radera
  7. Så många på en gång.Bläddrat igenom din blogghistoria den sista månaden.Tycker om det jag ser, varierande, trevliga och innehållsmässigt intressanta bilder/brita

    SvaraRadera
  8. Men vilka läckra bilder!!! Hade inte en aning om att de levde så tätt ihop...men det är nog klokt i kylan. Tänk så mycket man lär sej genom bloggandet...
    Ha en bra dag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Oj! Jag har aldrig sett en liknande bild vare sig på ejder eller andra fåglar. Kanske är dom bättre skyddade mot eventuella fiender när dom ligger så tätt, med tanke på att dom är dåliga flygare, och håller kanske värmen bättre också.
    Mycket vackra och bildande foton.

    SvaraRadera
  10. Å, litet kallt ser det allt ut, då är det skönt att söka värme hos varandra. Hursom
    underbara bilder. Jag har varit litet förundrad över dina olika miljöer, Sverige och Norge. Var befinner hon sig? har jag undrat. Nu anar jag att du pendlar på något sätt.

    SvaraRadera
  11. Vilken häftig bild! Här har jag bara sett en ejder i år. Förra vintern såg jag en liknande "samling" av sjöfåglar men det var flera olika sorter och alla försökte komma längst in i högen. Klokt sätt att samarbeta för att hålla värmen.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  12. Jag tror att ejdrar är sociala fåglar. Jag har hört att de utser ofta en hona i flocken som får passa ungarna. Ibland kan man se en hona med 25 små. Då är det ejder-dagiset som är på simtur. Sen spelar nog kylan en roll nu. Misstänker att de turas om att vara innerst.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.