måndag 27 februari 2012

Smältsill

Inte blev det många knop för mig idag. Man får ha sådana dagar också. Bara vara. Läsa lite, lyssna på vinden som viner runt knuten, titta på fåglarna..... 

Tänkt på min fantastiska mamma som skulle ha fyllt 102 år idag om hon hade fått leva.

Sen eftermiddag blev det en promenad längs vattnet. Ovanligt vintrigt där nu. Tänk - för ett par veckor sedan var det barmark. Snart lär snön regna bort igen.....


Önskemiddag för herrn i huset:

Smältsill  3 port
2 fp steksill
4 hårdkokta ägg
2 gula lökar
smör


Smöra en ugnsform. Bottna med hackad lök. Lägg de skinnfria sillfiléerna som taktegel på löken. Lägg på några klickar smör. Kör i microugnen på full värme ca 10 minuter eller tills löken mjuknat och sillen "smält".

Hacka äggen och lägg ovanpå sillfatet. Servera kokt potatis till.

Detta är en rätt jag lärde mig av min matglada mamma. Hon lagade den på en platta på spisen. Potatis och ägg kokade i samma gryta. Sillen och löken lade hon i en djup tallrik som placerades på grytan. Locket ovanpå det. Sillen ångkokades på detta sätt. Energi- och disksparande...

Salt rätt men himla gott!! Vad gör det att man får hinka i sig några glas med vatten efteråt.


4 kommentarer:

  1. Jag brukar göra något liknande. Fast jag gör det i stekpannan, för så gjorde min mamma.....:-) Det är supergott.

    SvaraRadera
  2. tack tack - ett sånt bra recept - kände jag inte till.


    margareta

    SvaraRadera
  3. Det ligger 2 paket sill här i kylen men jag har inte känt för att laga till den. Nu lyste du upp tillvaron. Morgondagens middag är klar.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  4. Visst är det skönt att bara vara....Det är synd att så få kan det!
    Bilden på clematis-fröställningen (långt ord) är jättefin!
    Kram Karin
    PS Jag tycker du drar bra i spakarna när du öppnar bilderna i Raw.
    Nu låter jag som om jag vet vad du gör, men det vet jag INTE!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.