lördag 18 februari 2012

Upprepningar

- eller varav hjärtat är fullt.....

Temat i veckans fototriss är upprepningar. Det som ligger närmast för mig här och nu är förstås "Världens vackraste sjöresa" - Hurtigruten, som trafikerar Norges kust från Bergen till Kirkenes. Ständigt återkommande......

I stort sett varje dag runt 12:30 anlöper en av Hurtigrutens norrgående fartyg Bodö hamn. Och detsamma gäller de södergående fartygen, fast mitt i natten. Jag kan följa båtarna dagtid från vår altan, från att de dyker upp i horisonten och tills dess att de lägger till i hamnen. Kan nästan ställa klockan efter dem. Så intressant att se vilket fartyg som kommer. Gammalt eller nytt, stort eller litet. Alla varianter finns.

Lofoten

Richard With

Trollfjord
Detta är min tolkning av "Upprepningar" - se andra hos Fototriss

35 kommentarer:

  1. Fina bilder alla tre, men jag tycker väldigt mycket om ljuset på den sista bilden.
    //jonna d

    SvaraRadera
  2. Härlig triss. Lite kul med annorlunda trissar. Håller med om ljuset på sista bilden, det gör det väldigt vackert.

    SvaraRadera
  3. Smart tolkning :-)
    Hoppas kunna åka Hurtigruten någon gång ... utan att behöva bli en rik människa ;-)

    SvaraRadera
  4. Trevliga upprepningar och snygga foton :)

    SvaraRadera
  5. Klurig tolkning :D Fina bilder, gillar den översta där båten nästan smälter ihop med ön.

    SvaraRadera
  6. Mäktigt! skulle gärna åka den:)

    Ha en god natt/AX

    SvaraRadera
  7. Trevlig tolkning på temat. Måste vara underbart att bo ut med denna rutt. Gillade färgen på den sista bilden.

    SvaraRadera
  8. Så härliga kort. Jag blir riktigt avundsjuk.
    Jag vill också åka Hurtigrutten.
    Jag var också lite inne på din linje att visa på återkommande saker.
    Men gick ifrån det på grund av att jag inte hade den energi ikväll
    för att beskriva bilderna.
    Men dina bilder ju så mäktiga och fint väder hade ni också!

    SvaraRadera
  9. Har åkt sträckan Bergen-Trondheim....ska fortsätta resterande vid lämpligt tillfälle.

    SvaraRadera
  10. Fina bilder där den första blir min favorit!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  11. Jättefina bilder. Det här temat är nog det mest varierade hittills :-) Jättekul!

    SvaraRadera
  12. Dom vill vi åka med och kanske blir det av någon gång.
    Snygg triss, ha en skön söndag;-)))

    SvaraRadera
  13. Det skulle jag inte tacka nej till!

    SvaraRadera
  14. Å det är en resa jag skulle vilja göra...sista bilden är otroligt vacker!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Skulle verkligen vilja fara med Hurtigruten en gång. Min syster bor uppe i nord norge och ibland poppar de in bland fjordarna där hon bor (ovanför Alta) och ser på glaciärerna. I alla fall...snygg triss och väldigt passande för temat. =o)
    kram

    SvaraRadera
  16. Fin kreaktiv triss. Gillar det vackra ljuset i sista bilden.

    SvaraRadera
  17. Jättefina bilder. Gillar den sista bäst där du fångat ljuset vackert :-)
    Fint trissat

    SvaraRadera
  18. Så mäktiga fartyg och vilka jättefina bilder i olika ljus. Härlig triss:).

    SvaraRadera
  19. En drömresa för mig i ett av världens vackraste länder! Kul att få se skillnaden på skeppen!

    SvaraRadera
  20. Du har utanför ditt fönster en tavla; Den tavlan byter motiv flera gånger per dag - eller bara per dag! Världens vackraste tavla1

    SvaraRadera
  21. Hurtigruta som nabo er ikke dumt.
    Ha en fin søndag

    SvaraRadera
  22. Det blev en annorlunda tolkning! Skulle vara spännande att åka med den båten någon gång!

    SvaraRadera
  23. Nu fick du till en tjusig triss - som vanligt.
    Hurtigrutten är något jag har tänkt att jag ska åka. Någon gång.

    SvaraRadera
  24. Det var en snygg och kreativ triss du visar. :-)
    Hurtigrutens olika fartyg, det var en kul tolkning.
    När vi var uppe i Narvik så var familjen på väg att ta en tur norröver med en av Hurtigrutens båtar. Tyvärr blev det inte så.
    För biljettpriset var lite högt och vi hade även ont om tid, så det blev inget båttur den gången.
    Kanske blir det en tur vid annat tillfälle.
    Det skulle vara spännande åka med. :-)

    SvaraRadera
  25. Åh, den resan skulle jag inte ha något emot att åka, har sett bilder och film från den och det är ju bara så vackert :)

    SvaraRadera
  26. Hurtigrutten skulle jag verkligen vilja åka - och dina bilder gör ju inte att luste minskar precis - hur vackert som helst.
    Ha en underar vecka.

    SvaraRadera
  27. Mycket fina bilder. Så underbart att kunna sitta på altanen och titta när båtarna kommer in. Har du stuga i Bodö? Bor du delvis där? Jag blev så nyfiken.. Jag har halva min släkt i Bodö och vi har stuga i Misvaer. Jag älskar att vara i Norge!

    SvaraRadera
  28. Fantastisk livskvalité att ha en altan med den utsikten.
    Fyndig trisstolkning av upprepningar och bilderna bara så läckra!

    SvaraRadera
  29. Hurtigrutten! min drömresa och helst med Nordstjärnan som går för sista året.
    Det blir en 10 poängare från mig:-)

    SvaraRadera
  30. Vilken underbar syn i en underbar miljö och jag är avundsjuk:) En annan form av upprepning och bra tolkat!

    SvaraRadera
  31. En riktigt fin triss. Hurtigrutten finns på min "att göra lista". Bra tolkat!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.