måndag 6 februari 2012

Samernas nationaldag


Idag firar samerna i hela Sameland sin nationaldag. Sameland omfattar samernas historiska bosättnigsområden i Sverige (ca 30 000), Norge (ca 55 000), Finland (ca 8 000) och på Kolahalvön (ca 2 000).

Nationaldagen firas sedan 1992 för att fira minnet av den första samiska kongressen, som ägde rum denna dag 1917 i Trondheim. Oavsett var de bor ska den Samiska flaggan hissas och man ska sjunga Samefolkets sång på samiska.

Dagen till ära har det varit sol och blå himmel - och bara minus sju grader = rena blidan. Inget vi varit bortskämda med den senaste tiden. Åh vad jag njöt!!
Visste man inte att det bara är i början av februari skulle man kunna tro att det är sommar....
Vänder man sig om så syns det att vi befinner oss mitt i vintern.
Inte ens välkomstkommittén av skarvar på plats...
Än så är det en bit till vår....
Brrrr..........
Nationaldagen avslutades pampigt som sig bör

3 kommentarer:

  1. Fint inlägg! Gav mig ut på YouTube och lyssnade på den samiska nationalsången.
    Tänk vad mycket man inte vet :-)
    en nu vet jag lite mer tack vare dig!

    SvaraRadera
  2. Intressant!! Sen jag träffade mannen i mitt liv har jag blivit mer intresserad av den samiska kulturen, han har nämligen samiskt påbrå, därav efternamnet. Nu vet jag väldigt lite, men vi har en dröm att någon sommar ta oss upp till hans släkt längst upp i norr, han har inte varit där sen han var liten. Hans farbror är borta sen länge, men kusiner har han som vore kul att träffa.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Så du rör dig mellan ytterligheterna. Nästan i alla fall. Vi hade -17 på dagen i dag och var tacksamma för det, men nu i kväll är det 27 igen. Lite jobbigt blir det i längden med kylan.

    Härliga bilder fortsätter du att skämma bort oss med. Själv börjar jag fundera över om jag klarar att ta med autoinställning. Måsste erkänna att jag inte provat, det är M för hela slanten. Men det är ju så där när man börjar förstå vad lite man förstår. Bara att kämpa på. Panorering, du vet.

    När jag hörde på radion i dag att det var samernas nationaldag började jag fundera över vem som hittade på att kalla samerna för lappar och landet för Lappland. Ska googla på det någon dag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.