måndag 20 februari 2012

Nostalgitripp

Jag gjorde ett fynd på vintermarknaden i Jokkmokk för ett par veckor sedan. Då när det var minus 40 grader..... Klokt nog så hade många av försäljarna fått plats inomhus. Där hittade jag - förstås - flera osttillverkare. Av någon anledning så dras jag till den sortens försäljningsstånd. Särskilt om det står Jämtland på skylten.....

Nåväl. Efter att ha provsmakat några spännande ostar som Åsbergets mejeri tillverkar och fastnat för ett par vackert mögliga saker så säger damen bakom disken, säkert Ann Klensmeden själv, när hon hör att jag har mina rötter i Jämtland: - Kommer du ihåg Vålåloffen? Om jag gör! Det var ju den osten som var vanligast på frukostbordet när jag var barn. Och i skolbespisningen på lunchmackan. Bl a Åsbergets mejeri har tagit upp tillverkningen av denna ost, som varit borta från marknaden ett antal år.

Osten tillverkades i Jämtländska Undersåker från 1940-talet och framåt. Tillverkningen fyttades till Östersund så småningom och lades ner helt i slutet av 1970-talet. 


Vålåloffen är en steppost = en hårdost som kittbehandlas. "Vålå" kommer från Vålådalen och "loff" från norskans ord för limpa. Osten väger 3 kg och har formen av just en limpa.

SLU om Vålåloffen 
Ostforum om ostar som försvann 
Länstidningen om Vålåloffens återkomst

19 kommentarer:

  1. Hörde några på jobbet berätta att de var på årets Jokkmokks marknad. Tänker på dem som stod vid försäljningsstånden i 40 minusgrader. Hur fixar man sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - med flera lager varma kläder, något att stå på - och mycket god vilja!
      :-)

      Radera
  2. 40 grader kallt har jag aldrig upplevt men 40 grader varmt var det i Karibien och det var inte behagligt, Nu klockan 11 har vi 29 grader, skönt om man håller sig i skuggan.
    Jag har pippi på ost och provar gärna något nytt, Din ost har jag inte smakat,
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skilda världar minsann!
      Jag älskar ost i alla former - men särskilt smakrika mögelostar.
      Det är väl sådana jag saknar när vi är på semester därborta där du är....

      Radera
  3. Spännande information. Nästa helg är det böndernas marknad här i stan så det det blir ett besök där under fredagen.Kommer inte ihåg riktigt vilka morfars och mina favorit ostar var när vi botaniserade i saluhallen i Östersund. Undrar om Klensmeden är ett vanligt namn? Slog mig att jag hade en klasskompis som hette så när jag gick på gymnasiet.
    Ha det så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böndernas marknad låter spännande!
      Saluhallen i Östersund - finns den kvar nu tro??
      Älskade dofterna därinne...

      Radera
  4. Småskaligheten ska vi var rädda om!
    Så landsbyggden får leva upp igen! Kul berättelse.


    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handla lokalt....
      Härligt med småföretagarandan!

      Radera
  5. Kul att varje landsända har sina ostspecialiteter. Den du skriver om har jag aldrig sett till här i söder. Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej - Vålåloffen fanns nog bara i Jämtland/Härjedalen skulle jag tro...
      Visst är det intressant detta med lokala ostar!

      Radera
  6. Å då kommer min fråga....är den god?? Det är så roligt när små företagare hittar sin nisch, och bevara ett gammal beprövat recept. I Dalarna finns Siljans chark, och deras korv är i världsklass enligt mannen i huset som är en stor korvälskare och expert på området...
    Jag skulle ju vilja på Jokkmokks marknad, om jag inte vore en sån fryslort...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den god!! - Trots relativt kort lagringstid är den riktigt smakrik.
      Din korvälskande man skulle uppskatta Jokkmokkskorv! Ta du med honom och dra norrut. Höstmarknad är det ju också i Jokkmokk, men vintervarianten är speciell!

      Radera
  7. Kul att köpa med sig barndomsminnen hem.
    Hoppas det smakade lika gott nu i vuxen ålder :-)

    Må så gott. // Lissen

    SvaraRadera
    Svar
    1. OM det gjorde!!! Förvånansvärt mycket smak i denna ost!

      Radera
  8. Oj den osten hade jag glömt. Minns den från våra campingturer i Jämtland när jag var barn. Litet syrlig kan jag minnas!? Nu kom jag ihåg Raketosten också. Barndom big time.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har campat i mina hemtrakter?!
      Världen är liten....

      Radera
  9. Den ser ut att påminna om Port Salut som ofta serverades till frukosten hemma hos oss i stockholmsförorten. Vålå Loffen känner jag inte alls igen till namnet. Getost är något både jag och mannen gillar - ja ost överhuvudtaget. Det är den vägen (plus lactorfri fil) jag får mig mitt kalktillskott eftersom min mage inte klarar mjölk nu för tiden.

    Om jag skulle välja en osst att bli lite nostalgisk över får det nog bli Raketosten, den där i en rund pappförpackning som man skar skivor av med ett tunt snöre. Däremot tror jag inte att jag skulle uppskatta smaken på den osten i dag.

    SvaraRadera
  10. Ja det är ju lite samma typ som Port Salut - fast mer smak i denna. tycker jag som vill ha lite studs på ostarna... Getost är en av favoriterna!
    Raketosten var ju festlig - men smakade inte något särskilt.

    SvaraRadera
  11. Kikar runt bland olika bloggar och hamnade på din fina sida *ler*.
    Vad synd att den marknaden var när det var som kallast. Jag har tänkt i många
    år att jag skulle åka dit. Kanske det blir av någon gångt.

    Ojoj, den osten hade jag glömt bort. Känner nästan lukten av den när jag ser
    ditt foto på den :-).

    Hälsningar från Frösön/Östersund

    Ingrid

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.