torsdag 14 november 2013

Breiflabb...

- och annat trevligt kan man handla direkt av fiskaren från båten. Så härligt att kunna köpa fisken purfärsk - från hav till bord - och utan mellanhänder, som vill ha sin del av kakan.

Vi som har haft förmånen att själva fiska upp och frossa i goda fiskar och även fyllt frysen med allehanda godsaker saknar vissa sorter. Te x Breiflabb och Kveite = Marulk och Hälleflundra. Trots idoga försök har vi inte lyckats lura upp några sådana - ännu. Men si - dessa rariteter har fiskaren till salu. Så klart vi måste köpa några kilo! Fick till och med fisken filead utan extra kostnad. Det kallar jag service! 






http://torsdagstema.blogspot.se/2013/11/i-like-119.html

21 kommentarer:

  1. Färskare än så där kan det ju knappast bli :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det måste vara en lyx!!! Så skulle jag också vilja kunna få fisk!

    SvaraRadera
  3. Färsk fisk direkt från fiskebåten, är det allra bästa, så klart ... fint med ham o fiskare, så vi kan få de där goa firrarna :)

    SvaraRadera
  4. Det är helt underbart när man kan få så färsk fisk!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det där kan man lätt bli bortskämd med, färsk fisk sådär från båten. Mycket vackra bilder på ett mycket gammalt yrke. Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  6. Fine bilde av eit yrande liv ved kaia.
    Tenk kor herleg å få kjøpe heilt fersk fisk rett frå havet !

    Fin dag frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  7. Det är skillnad att få fisken så färsk. Roliga namn på fiskarna.

    SvaraRadera
  8. Färsk fisk, därtill filéad, direkt från fiskebåten, vilken lyx! Härligt mustiga bilder från hamhen!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder på en livsstil! Själv äter jag bara lax! ;O)

    SvaraRadera
  10. Här kan jag bara säga en sak: jag är såååååå avis! Färsk fisk är det godaste som finns. Å vi äter fisk nästan uteslutande när vi är på semester. På Ica finns det ingen färsk fisk, så enkelt är det och 1 kg flera dagars gammal Marulk kostar 398 kr.

    SvaraRadera
  11. Alltid bättre med riktigt färsk fisk. Då kan du laga många goda fiskrätter i vinter.

    SvaraRadera
  12. Nyfångad firre det är grejer det ;-) Fiskar ju inte alls själv men äter gärna av det goda. Här är det säsong för Lampuki, liknande Dolpin fish Köper hos vår lokala fiskehandlare som öppnat ny butik i närheten av där jag bor. Att få fisken filead ingår alltid :-) Ibland syns fiskegubbar på gatorna dragandes med sina lådor på hjul fulla av is och nyfångad fisk. Mer vanligt för några år sen än idag. Tror de börjar försvinna mer och mer. Härliga bilder bjuder du på, som vanligt. Alltid lite extra roligt att kika in hos dig. Vi lever i ganska så skilda världar. Iallafall när det gäller klimat ;-)

    SvaraRadera
  13. ...klimat och natur skulle det stå i slutet ;-)

    SvaraRadera
  14. Oj, vilken lycka och så gott med nyfångad fisk. Tufft att vara fiskare men härligt fritt. Kram på dig.

    SvaraRadera
  15. Skäms att säga det......men det var mycket länge sedan jag åt färsk fisk. Hos oss finns fisken i frysen!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  16. Kveite, så det är det som är hälleflundra. Just hälleflundra är nog min absoluta favoritfisk. Det får vi när vi firar nåt speciellt och då ska det vara rödvinsås och rotsellerimos till. Jösses nu blev jag sugen, det är så vansinnigt gott. Lite timjan på också.......klockan är 9 på morgonen och jag vill ha middag!!!
    Här har man börjat sälja något som kallas hälle och det är INTE hälleflundra men ibland undrar jag om man vill få oss att tro det.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Hahaha! Trodde först att breiflabb var något dialektalt för vrålgarv... :)

    SvaraRadera
  18. Det är ju så där man vill handla sin middagsmat, helt suveränt. Jag har varit där nere och köpt räkor från en båt någon gång :)

    SvaraRadera
  19. Vad härligt att kunna handla direkt från båten.. Jag måste börja äta fisk lite oftare, för det är ju så gott..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.