onsdag 27 november 2013

Salisbury

- del 1.

Full av intryck återvände vi till Höga Nord från besöket i England för en dryg vecka sedan. Sortera bilder och upplevelser tar sin tid. En del av nöjet med resandet egentligen. Först planering, inläsning m m långt innan det bär iväg. Sedan själva resan. Och så sammanfatta alltihop efteråt. Uppleva resan gång på gång. Kanske göra fotobok, vilket jag gjort många vid det här laget. Eller bara redigera bilder och sätta in i minnesbanken för att ta fram och kika på då och då....

Salisbury - en idyllisk småstad sydväst om London med 39 000 invånare. Känd för den mäktiga Gotiska katedralen från 1200-talet. Här förvaras bland annat ett av de fyra exemplaren av Magna Charta - avtalet som slöts år 1215 mellan den Engelske kungen, adeln och prästerna i landet. Grunden till Englands parlament och inspiration till dagens fri- och rättighetslagar. 
I katedralen finns också världens äldsta fungerande klocka att beskåda, tillverkad 1386.

Katedralen är onekligen en fantastisk byggnad. Man kan gå i timmar och njuta av arkitekturen, titta på detaljer. Förundras över hur man kunde åstadkomma något så stort och vackert i byggnadsväg med den tidens medel. Och att byggnaden står kvar efter alla år - och krig. Men renoveringsarbete pågår förstås ständigt....

 










Statyer vittrar sönder - och rekonstrueras....
Onsdagstema denna vecka är Tips.
Kan varmt rekommendera ett besök i denna del av England!
Här finns så mycket intressant att uppleva - inte bara katedralen....

17 kommentarer:

  1. Ett mycket lockande tips som får stöd i dina förföriskt vackra bilder!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  2. Gotisk byggnad! mycket imponerande - men så skulle det ju var på den tiden - att imponera med bl a kyrkor mww

    SvaraRadera
  3. Ja varför inte, blir riktigt sugen av text o bild ;-)

    SvaraRadera
  4. Otroligt vackra bilder och intressant läsning. Tror dessvärre aldrig jag kommer till Salisbury. Finns så många platser att besöka på min önskelista och livet är dessvärre inte evigt. Tack för att du delar med dig. Nu känns det ju iallafall som jag varit där en liten stund :-)

    SvaraRadera
  5. Det var værd at besøge stedet :-)

    SvaraRadera
  6. En vacker katedral som ser ut att vara väl värd ett besök! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. De kunde bygga förr och det är riktigt handarbete.

    SvaraRadera
  8. Har varit mycket i England men aldrig till Salisbury. Vilken fantastisk katedral! Den skulle jag verkligen vilja se. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  9. Ja du gjorde det jag borde ha gjort - läst på innan resan. Å det där med att sortera bilder borde jag också ta efter...
    Men just nu beundrar jag den vackra katedralen som du t o m kunde fota i strålande solsken:-)
    Den katedralen byggdes nog inte över en natt. Dagens hantverk ter sig nästan primitivt med tanke på vad man åstadkom för flera hundra år sedan. Vackrare var det också tycker jag,

    SvaraRadera
  10. Jag håller med dig att det är trevligt att genom foton återuppleva en resa. Det finns så mycket vackert, men tyvärr lever man inte så länge att man får uppleva så mycket. Det är klart att man är glad över allt vackert vi får se. Bloggen ger
    också upplevelser och som du säger - tips.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  11. Snyggt! Bild 2 och 3 tycker jag är kanon!

    SvaraRadera
  12. England/Storbritannien är ett fantastiskt resmål. Och precis som du skriver, resan är så mycket mer än själva resan!

    SvaraRadera
  13. Verkligen fina bilder från er resa!

    SvaraRadera
  14. Det är något speciellt att gå in i gamla kyrkor. Fina deljer du visar.Ha de gott.

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker miljö och dit får jag reslust. Jag såg din fundering hos Cici om att delta i 365 utmaningen nästa år. Gör det - det går lätt som en dans! Jag är med för tredje året i år.

    SvaraRadera
  16. Jag tror jag förstår känslan du får när du vandrar runt i den fantastiska katedralen...ungefär som när jag går i Visbys alla gamla kyrkoruiner, vördnad, förundran...allt i en salig blandning. Man tycker nästan väggarna viskar sin historia, fantasin skenar iväg...bilder på näthinnan månader efteråt. Dock har jag inte kommit så långt att det blivit några fotoböcker...än. Underbara bilder på en helt fantastisk byggnad!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. That is a magnificent cathedral.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.