söndag 21 september 2014

SM i Fårvallning

I helgen har det varit SM i fårvallning i Boden. Kan inte regelverket - men första momentet  är att hämta fåren minst 300 meter bort ifrån och föra dem via en bana till föraren. Hunden styrs via visselsignaler. Slutklämmen är att föra fåren in i en fålla.

Även om mycket av hundens beteende är nedärvt, så krävs det givetvis mängder av timmars träning innan man har en fullfjädrad vallare - en ovärderlig hjälp för både fårfarmare och gårdar med annan boskap.

Så fantastiskt roligt att se dessa kloka hundar jobba tillsammans med husse/matte!


15 kommentarer:

  1. Vallning är verkligen häftigt, det skulle vart skoj att se SM i vallning. Jag skulle gärna prova på vallning med min vita herdehund som ju är en vallhund.

    SvaraRadera
  2. By the way - såg att årets vinnare är Hedie som jag känner lite, vi har varit på lydnadsläger hos henne två gånger. Senast i juni i år.

    SvaraRadera
  3. Duktiga hundförare och duktiga vovvar! Och duktiga (!!!) får! Det är kul att se, förut när man hade korna ute (!!!) då var det kul att se här när husse (i detta fall min kusin) styrde sina hundar. Dom förstod precis och gjorde dom inte det så hade han en särskild vissling för att nu förstår du inte, vovven! Och då tittade den upp och fick nytt kommando. Det var häftigt att se ett par hundra kor drivas in med en hund.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Har aldri sett fårvallning irl, men ofta i filmer. Å visst är hundarna duktiga - nästan lika vassa som upptränade polishundar.

    SvaraRadera
  5. Inte visste jag att detta var en sport som det tävlades i. Alltid lär man sig något nytt!

    SvaraRadera
  6. Åhh, det hade jag gärna gått och tittat på, det är häftigt med den goda kommunikationen mellan djur och människa!

    SvaraRadera
  7. Hej å hå riktigt fina höstbilder dem med fåren. Färgerna sprakar. Det fick vi inte se i helgen. Sen har ni väl fått snö så då blev det vitt helt plötsligt också. Kram Laila

    SvaraRadera
  8. Vilket samspel, har faktiskt funderat på att valla lite
    med Sture schäfern är ju också en suverän vallare.
    Härliga bilder
    Ha en bra dag här vräker regnet ner

    SvaraRadera
  9. Det är så häftigt! Förut, när jag hade får, hade jag bara fågelhundar och nu när fårtiden är förbi har jag en vallhund. Hmm, så tokigt det kan bli! Men min lilla flock på cirka 30 följde mig som en skugga och visste precis vart de skulle när det var dags att byta hage så jag klarade mig utan vallhund då.Men jag var på studiebesök i en ladugård där två border collies ersatte två man i arbetet med korna. Hundarna visste till och med vilken ko som skulle in i varje bås. Hundar är fantastiska!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  10. Fårvallning låter som en underhållande sport, skulle vara roligt att se! Vilket samarbete mellan hund och människa det krävs, många timmars träning ligger bakom framgång i den tävlingen! Kul att du visar bilder därifrån!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  11. Jag har bara sett fårvallning på TV, men är så imponerad av de duktiga hundarna. Kram

    SvaraRadera
  12. Låter jättekul att titta på! Mina svärföräldrar hade flera bordercollie och de älskade att springa och jaga hästarna :) Runt runt kring benen på dem. Så nog behövs det träning om de ska göra det på rätt sätt.

    SvaraRadera
  13. Verkligen intressant. Såg en uppvisning av fårvallning på New Zealand,
    där fårindustrien är stor. Hundarna är sååååå skickliga! Jag beundrar alla
    som kan träna sina hundar till att jobba så där!

    Ruth i Virgiia

    SvaraRadera
  14. Hundarna är verkligen duktiga! Här var de förstås extra bra, då det var SM. Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Ja man blir djupt imponerad av de där skickliga vallhundarna. Har haft turen att se en sådan flytta får från ett ställe till ett annat och det var en rolig upplevelse. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.