onsdag 24 september 2014

På väg....

Nu när hösten gjort sitt intåg på allvar samlas stora skaror flyttfåglar för att förbereda den gemensamma flytten söderut mot varmare trakter. Så härligt att se de stora fåglarna flyga in för landning på fälten. Eller lyfta som för att göra en provsväng över nejden och landa igen hos sina fränder. Kanadagäss, svanar och tranor är de vanligaste arterna. 




Familjen trana övar starter och landningar

På ängen kryllar det av gäss.
I vattnet en bit ut i älven håller svanarna till.

11 kommentarer:

  1. Ja snart är det stora flyttskaror på gång igen.
    Rätt konstigt egentligen att fåglarna kan veta vars dom skall, vilka GPS dom har inbyggt.
    Och att dom sen igen hittar hit till vår ljusa sommar så att dom kan föda upp sina ungar.
    Otroligt.
    Inatt har vi haft -5 så det är frostigt ännu ute på gräsmattan,
    men eftersom jag inte har några blommor så är det inget som fryst ,
    bara lite löv som stilla dalar ned på marken.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Kanske är det så att dom tränar inför flytten. Snygga höstbilder!

    SvaraRadera
  3. Kanadagäss är jag inte så förtjust i, men tranor är mäktiga faktiskt - och vackra. Undrar om det överraskades över det plötsliga omslaget av vädret...

    SvaraRadera
  4. Fortfarande en gåta , fåglarnas GPS. Men visst är de eleganta i sina rörelser.

    SvaraRadera
  5. Ja dom är många då dom samlas ,vackra bilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. Fina höstbilder. Tranor ser jag inte så ofta här, men jag hör dem då och då.

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken fantastiskt fin hemsida du har! Underbara bilder. Är det ok om jag lägger till dig på min blogg som följare?
    Hälsn Margaretha

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder du fick på familjen Trana!
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Tjusigt som vanligt o mycket bra bilder, kram Laila

    SvaraRadera
  10. Det är lite vemodigt också när fåglarna flyttar. Det är på något sätt så definitivt, sommaren är över. Och snart blir det kallt. Härliga bilder.

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder du lagt in. Jag känner som Hans i Hjo. Det är blandade känslor. En tomhet och vishet om det mörkar som väntar. Jag föredrar när flyttfåglarna kommer tillbaka. De och ljuset. Kram Bosse

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.