måndag 5 maj 2014

Vårblomster

Jag har haft förmånen att hitta och få lära mig två nya arter av blommor under helgen. Eller rättare sagt en buske och en ört. Båda i full blom trots tidig maj i den Jämtländska fjällvärlden och med snö i luften.


Tibast - en lövfällande, inte alltför vanlig, uppåt meterhög buske som blommar tidigt på våren på bar kvist. Får röda, för människan mycket giftiga bär. Fridlyst i vissa delar av landet.De exemplar vi hittade var ca decimeterhöga. Inte lätt att upptäcka i skogen bland allt torrt gräs och sly.



Den andra blomman är Fjällskråp. En liten, fuktälskande ört som blommade så vackert mitt i skogen på blöta myrmarker. Hanblommorna har rosaröd färg och honblommorna är gula. Tecknad bild på blomman, som påminner lite om Tussilagon - åtminstone på stjälken. Mer info hos Nordens flora. 

Helgbilden - som denna vecka är extra spännande att delta i.
En basmatkasse från COOP värd 599 kronor lottas ut bland deltagarna.

11 kommentarer:

  1. Underbara bilder på de vackra blommorna!

    SvaraRadera
  2. Spännande. Det är så vackert när det blommar mitt i det bruna gräset, snyggt fotat!

    SvaraRadera
  3. Det finns en psalm där texten går: "Bara den som vandrar när marken kan se dina under, Gud ..." - kom att tänka på den när jag såg dina bilder ... blommorna måste ha varit lätta att missa. :) Så bra att du häll blicken lågt - så fick vi se något nytt!

    SvaraRadera
  4. Superfint, tänk vad en liten skogstur kan hitta, Laila

    SvaraRadera
  5. Väntar med spänning på morgondagensbild. Vad kan det bli, Kram Laila

    SvaraRadera
  6. Också oansenliga blommor är vackra! Riktigt fina bilder!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Inte så vanligt att stöta på tibast! Där hade du verkligen ögonen med dig!

    SvaraRadera
  8. Du är också en sådär duktig människa som kan allt och lite därtill om blommor. Jag lär mig hela tiden...
    Å dina spaghettin i bild 2 är mina favon:-)

    SvaraRadera
  9. Det lilla Fjällskråpet är ju bara fööör härligt. Jag älskar sådana små rariteter..så kul att få lära ..och nu har du lärt mig..tackilitack för det.

    SvaraRadera
  10. Roligt att du ät så påläst om växter. Det är kul att lära sig lite nytt.
    /Kiki

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara vårbilder;-)
    Fjällskråp var nytt för mej
    så liten och söt;-)
    Ha det bra

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.