tisdag 2 juni 2009

Sejgryta

- eller Johanssons frestelse...

Här i huset äts det minimalt med kolhydrater sedan en tid tillbaka. Fett är inget vi undviker däremot. Har tänkt bli av med några onödiga kilon på kuppen - och det verkar fungera. Beach 2009 - here we come!

Så här blev dagens middag:
Sejgryta med brysselkål och ärtor - 2 portioner.
4 hg sejfilé (helst egenfångad), 1 purjolök, 2 vitlöksklyftor, 1 klyfta vitkål, 2 msk kapris, 2 dl vispgrädde, 1 tesked Dijonsenap, 1 nypa (alt ½ tärning) grönsaksbuljong, salt, nymald svartpeppar, persilja.
Till servering: Brysselkål, gröna ärtor och tomater.

Löksorterna och vitkålen strimlas och fräses i smör några minuter. Häll på 1 dl vatten och en nypa grönsaksbuljong och låt puttra på svag värme ytterligare 5 minuter. Tillsätt fisken i tärningar, grädden, kapris och senap. Sjud i ca 5 minuter eller tills fisken är färdig - inte överkokt! Salta och peppra. Klipp färsk persilja över innan servering.
Tillaga under tiden brysselkålen och ärtorna. Rör i en matsked smör.

Dags att njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar