onsdag 20 januari 2010

Lyhörd

Utmaning nr 20 i Skrivpuff

- Varför tycker du att vi ska anställa just dig?

Hon hade väntat sig att frågan skulle komma.

- Jag har den bakgrund som ni efterfrågar. Grundutbildning och dessutom flera påbyggnadskurser. Sedan har jag elva års praktisk erfarenhet av arbetsledning.

Detta i kombination med att jag är kvinna är orsaken till att ni ska anställa just mig!

Att vara chef är en svår uppgift med krav och förväntningar från flera håll. En väldigt viktig egenskap är att vara lyhörd. Man måste kunna läsa av sin personal, vara närvarande, ha förmågan att se var och en. Inte favorisera utan se till att alla känner att de behövs och få dem att utvecklas och känna stolthet. Det ska vara roligt att gå till jobbet.

Sedan ska man inte vara rädd för att ta tag i konflikter. Eller kunna ta ett beslut även om det är obekvämt. Man ska kunna be någon fara till varmare trakter på ett sådant sätt att denne tycker det ska bli trevligt.

Allt detta är vi kvinnor bra på.

3 kommentarer:

  1. Texten skulle bli mer levande om du var mer konkret när hon beskriver sin bakgrund: "Sedan har jag elva års erfarenhet av att xxx". Tänkte på det när det gällde "Egentligen" också, när du skriver "Att vara den som hade kunskapen inom specialområdet".

    SvaraRadera
  2. Tack för goda råd! Precis det jag vill ha!
    Har ändrat meningen och håller med om att det blev bättre.

    SvaraRadera
  3. Sådana chefer har jag under alla mina yrkesverksamma år bara träffat på någon enstaka gång och då var det faktiskt en kvinna!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.