onsdag 9 december 2009

Ljusterapi

I morse testade jag ljusterapi efter spinningpasset. "Mitt" gym har inrett ett ljusterapirum för medlemmarna. Allt i bländande vitt och med många lampor. På med en vit rock och sitt 30 minuter eller upp till 2 timmar per dag. Blunda ska man inte göra - fast det är svårt i början innan ögonen vänjer sig vid det vita, skarpa ljuset.

Testade väl ca 10 minuter och måste säga att jag kände mig faktiskt piggare efteråt. Inbillning eller inte - det är väl känslan som är huvudsaken.

Jag som hamnar i en sorts nedstämdhet på höstarna har funderat på denna form av behandling ett tag. Många upplever att man blir piggare av ljusterapi även om vetenskapen har fått fram olika resultat. Vi har ju själva sett till att få ljus i form av solsemester i november - december under många år. Självbevarelsedriften?! Hur som helst bra "medicin" (- som tyvärr inte stått till buds detta år.) Står att läsa om t ex hos Nyfiken Vital.

En annan effekt är att man till och med kan bli vacker med hjälp av ljusterapi. Det vore ju något för mig........!

1 kommentar:

  1. Ja jösses blir man vacker av det vill jag nog prova :) Kanske det "vackra" består i att man ser piggare ut? En pigg person ser ju betydligt vackrare ut än en trött menar jag. Nog tror jag det kan göra skillnad alltid! Jag blir också trött och nedstämd när det är så här mörkt!

    Jo det ska bli kul med ett nytt projekt att ta tag i. Men vi får inte tillträde förrän den 15 januari så till dess får vi ge oss till tåls!

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.