tisdag 10 augusti 2010

Skogstur

Ikväll blev den efterlängtade svampturen av. Så skönt att få komma ut i skogen efter en heldag inomhus på jobbet.

Frisk, syremättad luft efter en regnskur på förmiddagen. Vindstilla. Runt 20 grader varmt.

Sjön låg spegelblank. Fiskarna vakade för f
ullt. De hittade säkert godsaker på vattenytan.

Det enda som störde idyllen var de efterhängsna myggorna.

Min favoritsvamp - små, knubbiga Karl-Johan hittade jag många av. Vilken lycka! Korgen blev nästan full.

Hem och rensa och sedan fylldes svamptorken = bästa sättet att bevara svampen tycker jag. Smaken blir så härlig jämfört med när man förväller och fryser svampen.

Hittade ett fågelbo på marken under en stor tall. Det måste ha fallit ner. Hoppas bara det hände efter att ungarna lämnat boet... Mamma fågel hade använt ett snöre att bygga boet med! Synd att hon inte kunde knyta fast det däruppe...

3 kommentarer:

  1. Vilken mysig tur i skogen!
    Svamp är det minsta jag plockar. Jag gjorde det förr men eftersom jag är den enda som tycker om det i min familj så blir det aldrig av.
    Däremot måste jag ut och plocka mig en hink hjortron. Nu är de väl som bäst i mormarkerna. Där brukar de ju bli så stora och fina. I kväll plockade jag en stor bunke jordgubbar, från vårt land. Den första riktiga skörden i sommar.

    SvaraRadera
  2. Vilket svampproffs du är! Jag önskar jag kunde nåt om svampar, törs bara plocka kantareller, men hittar aldrig några...
    Men det är ju så gott, Karl-Johan är en lyxsvamp i mina ögon, supergott.
    Och tack söta du för komplimangen om bilderna...

    SvaraRadera
  3. En sån där korg med Karl Johan är värd sin vikt i guld... berätta mer om svamptorken. Var får man tag på en sån?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.