tisdag 12 oktober 2010

Upplyftande


Igår kväll kom den första snön med dunder och brak. Isvindarna ven runt huset och förde med sig snö och regn som piskade mot fönsterrutorna. Helt plötsligt blev det dessutom kolsvart i hela vårt bostadsområde. Strömavbrott - något vi varit förskonade från i många år! Snabbt hittade vi våra ficklampor och tände ljus och gjorde upp en värmande brasa i kaminen. Vilken tur att vi har den! Både upplysande och värmande.

Elen hade vi tillbaka efter ca 40 minuter. Då var också ovädret över. Lämnade ett vitt täcke på bilarna. Tur att mannen i mitt liv varit förutseende och satt på vinterdäcken på min bil. Det är ju nu i första halkan dom behövs mest.

Den här tiden på året skulle jag gärna dra mot varmare trakter. Komma tillbaka först när ljuset och värmen återvänder framåt februari. Tills jag får bestämma över min egen tid får jag i alla fall finna mig i att jag bor i en del av vårt avlånga land där vintern kan vara från oktober till maj.

Läste just en upplyftande kommentar på en blogg:
För varje dag som går kommer vi närmare en ny vår
!


Så sant! Blev riktigt upprymd av tanken.
Det gäller att se det positiva i tillvaron!

2 kommentarer:

  1. När jag läste ditt förra inlägg tänkte jag det är synd och skam att jag inte varit längre norrut än Bollnäs! Man skulle allt åka till landet Norrland.
    Och ska jag åtgärda detta får det nog bli under den där årstiden som du beskriver så lyriskt, den som vi andra nera i landet Götaland inte har.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.