söndag 30 augusti 2009

Skördetid

Även om jag inte gillar hösten så måste jag medge att det finns fördelar med den också!

I helgen har det varit Skördefest i sta´n - en trevlig tradition. Många lokala odlare som säljer nyskördade grönsaker, blommor, sylt, saft, honung och annat spännande. Känns nästan som marknaderna i sydeuropa!

Mitt eget trädgårdsland är inte mycket att skryta med i år. Jordgubbar har det blivit förstås. Och lite morötter och lök. Men för torrt och för dåligt gödslat tyvärr för att bli några mängder eller storlekar. Nya tag nästa sommar.....

Det som däremot har gett mycket att skörda är äppelträdet. Silva heter det visst. Trädet har fullkomligt dignat av frukt. Så härligt att plocka och äta direkt från trädet! Ljuvligt goda äpplen, helt fria från bekämpningsmedel. Försöker äta dem färska så länge det går, men nu är det sådana mängder som mognat att jag måste göra äppelkakor och kanske lite mos eller kompott av dem också.

Tyvärr är det inte bara vi som gillar äpplena. Då och då får vi objudna besökare som förser sig, ofta i skydd av mörkret. Senast det hände hade det inte ens blivit mörkt ute. Två unga damer kom helt frankt in på gården och började ta för sig. Vi hade gäster i huset och stog och tittade ut genom ett fönster just då. Min man öppnade dörren och tjoade till med tordönsstämma. Iväg sprang damerna förstås. Klackeskorna - och äpplena - small i asfalten när de sprang nerför gatan.

Efter en stund ringde det på vår dörr. Utanför stog de två äppeltjuvarna med den enas föräldrar på var sin sida. Grinande bad de om ursäkt för vad de gjort. Här fanns två vuxna som dels hade uppfattat vad som hänt och som dessutom hade styrkan att direkt ta itu med tilltaget. Suveränt!!! Jag är övertygad om att dessa damer inte stjäl äpplen eller något annat hos oss i fortsättningen.

Önskar att det fanns fler föräldrar av den kalibern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.