söndag 27 september 2009

Avancerar

Nu har jag klättrat på karriärstegen! Avancerade från sumpråtta till pinnpojke igår.

Vi var ute i ett fantastiskt vackert höstväder på ett av skogsskiftena och märkte upp rågångar. Inte helt lätt att hitta i gammal skog. Det gjordes stenrösen och märktes på träden en gång i världen efter konstens alla regler. Men rösen växer det mossa på - liksom stubbar - och träden avverkas eller faller för åldersstrecket.

Med hjälp av GPS och kompass så lyckades vi ändå klura ut var gränserna går. Märkte upp ordentligt med band. Nästa steg blir att röja rågångarna fria från träd och kanske skaffa pinnar att sätta ut för att det inte ska råda tvivel om gränserna i fortsättningen. Det skulle ju kännas lite snopet om man skulle vara inne och röja på grannfastigheten.....

Tiden räckte också till att samla in de sista vedhögarna vi lämnade i skogen i våras. Det blev tre rejäla lass med fyrhjulingen. Nu är det bara att hänta hem lasset - kapa och stapla......


Sumpråtta var det ja... Det handlade om dikesrensning. Där finns det en hel del att göra. Nya diken får man inte göra men underhålla de befintliga. Det var länge sedan det gjordes något åt dessa på våra skiften. Förra hösten använde jag ett potatisgräv - mer eller mindre framgångsrikt.

Kände mig verkligen som en sumpråtta där jag klev i leran och försökte få grepp om nerfallna stockar och annat jox som störde vattenavrinningen. Då och då fick jag mig en dusch av den allt annat än trevliga sörjan när jag tappade greppet eller halkade till på någon slipprig kvist.

Nu har vi köpt en fyllhammare - lär mig nya begrepp hela tiden - för dikesrensningen. Ska bli intressant att se om jobbet går lättare.

Nästa pinne på karriärstegen lär bli kvistare. Det har införskaffats en av marknadens lättaste motorsågar för ändamålet. Plus ett par skyddsbyxor - som väger minst lika mycket som sågen... Än har jag inte testat att köra den. Måste tillstå att jag har stor respekt för sådana tingestar. Det gäller att lära sig hur man hanterar den och hur man undviker farliga situationer.

Efter dagens värv kändes det mycket bra att hämta hem två portioner delikat sushi. Därtill blev det en Riesling Kronenburg från Roger Jung et Fils i Riquewihr, Alsace. Perfekt! Kände inte alls för att ställa mig vid spisen själv med träningsvärk i benen efter klivandet i skogen och känningar i armmusklerna, som inte fått jobba alltför mycket den senaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.