torsdag 26 september 2013

Gult är inte fult

Gårdagens promenad i det ljuvliga höstvädret resulterade i en kavalkad av foton på löv i olika nyanser av gult. Trots att det redan är i slutet av september så är det många träd och buskar som är helt gröna. Hittade till och med en nyutslagen nyponros! Frosten har ännu inte drabbat denna del av världen.

Förundras över att det här i Bodö, som ligger ca 10 mil norr om polcirkeln, växer träd som inte alls klarar sig på andra sidan kölen vid kusten 10 mil söder om polcirkeln. Tänk om man kunde leda bara en liten del av Golfströmmen upp till Bottenviken.......







15 kommentarer:

  1. Gult är verkligen inte fult, speciellt inte såhär på hösten och på dina bilder. Ljuset och färgerna är så vackra, tycker mig skymta en blå himmel också, kan inte blir bättre.

    SvaraRadera
  2. Ja det er vakkert i Nord Norge! Og bildene dine har den rette glansen i høstsola!
    Flott rose! -Margit-

    SvaraRadera
  3. Gult är inte fult, men gult har aldrig varit min färg när det gäller kläder. Jag tror inte att jag har haft ett enda helgult plagg faktiskt, men lövens gula färg har jag absolut ingenting emot.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Gult är inte fult....det har du bevisat med dina bilder.

    SvaraRadera
  5. Här var i alla fall inte gult fult, läckra höstfärger mina rosor överlevde årets första nattfrost;-)

    SvaraRadera
  6. Vilket färgfyrverkeri det är nu i naturen!! Och du har alldeles rätt...gult är inte fult...Det är bara att njuta, precis som man gör av dina bilder!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Gult är absolut inte fult - bara om den kombineras med svart och då blir AIK;-)
    Här är det - som du ju redan läste i mitt inlägg - inte alls så gult än. I stället är vi gröna och djupfrysta ;-)

    SvaraRadera
  8. AIK ?? Haha.. typiskt Beate ;-) Nej, gult är naturligtvis inte fult. Inga färger är väl fula så länge de är i rätt sammanhang. Fantastiskt fina bilder. Får verkligen lust att gå en sån promenad som du gjorde igår. Hösten är helt fantastisk däruppe i norr. 10 mil norr om polcirkeln låter onekligen väldigt lång ifrän var jag är. Nä, golfströmmen lär vi inte kunna råda över.
    Ha en skön fortsatt torsdag !

    SvaraRadera
  9. den kunne kanskje tatt en sving, Golfrstrømmen. Men det gjør den vel neppe i vår levetid.
    Gult er ikke fult, hvem i all verden kom på den idéen?
    Flotte bilder.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    SvaraRadera
  10. Gult är definitivt inte fult! Det är det vackraste som finns och dina höstiga bilder är jättefina! :)

    ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  11. Nej, inte är det fult inte :) I alla fall inte i naturen!

    SvaraRadera
  12. En mycket fin bildkavalkad av löv.Naturen är fantastisk just nu och jag hoppas den vara länge.

    SvaraRadera
  13. Jo, det är det visst ;) men inte motiven på dina kort, de var verkligen vackra.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  14. Och ljuset tycks fortfarande vara kvar norr om polcirkeln, härligt! Själv skulle jag gärna leda in lite hav och Golfström runt Närke...

    SvaraRadera
  15. Här hemma på CasaFlora blommar både syrenen och rosen om, och de har båda klarat frostknäppen förra veckan. Och igår hittade jag blommande midsommarblomster i rönnhäcken...
    Dina foton är verkligen vackra och inspirerande. Tror jag måste ut o dokumentera hösten idag...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.