måndag 30 september 2013

Smulpaj på äpplen

Årets äppelskörd blev inte på långa vägar så stor som fjolårets. Vad det nu berodde på. En hel del blev det i alla fall att ta reda på. Många burkar äppelmos ligger på lut i frysen för kommande behov. Nu sjunger i alla fall detta års skörd på sista versen. Färdigskalat.....

Igår blev det en äppelkaka till efterrätt. Inte sista gången jag gör den! Så gott. Perfekt med sötma och sälta som möter varandra. Ursprungsreceptet hittade jag hos ICA. Har modifierat det lite. Bland annat minskat på sockermängden och ökat på andelen havregryn.
 

Recept för 6 portioner:
Ca 800 g äpplen
1 - 2 tsk kanel

1 msk strösocker
1 nypa flingsalt
Smör till formen
 

Smuldeg:
125 g kallt smör
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
0,75 dl strösocker
1½ tsk flingsalt

  • Sätt ugnen på 225°C.
  • Smuldeg: Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt.
  • Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda äpplena med kanel, socker och flingsalt i en smord pajform, ca 28 cm i diameter
  • Fördela smulorna över äpplena och grädda pajen mitt i ugnen 20–25 minuter, tills den fått fin färg. Låt svalna något 
Till servering: 
Med fördel Lindahls Vanilj Delikatessyoughurt
Alt glass, vispad grädde eller vaniljsås

2 kommentarer:

  1. Jag har sett i många recept att det ska vara flingsalt till olika slags desserter, men aldrig testat. Det får nog bli en flingsaltsäppelkaka här med snart.

    SvaraRadera
  2. Äppelpajer och äppelkakor, nu är snart alla mina söliga äpplen mogna också.
    Jag lagar aldrig mat men baka så här års är däremot ett måste. Men aldrig skalar jag äpplena och eftersom jag är en dålig kokerska frågar jag dig måste man det och i så fall varför det blir ju både godare och nyttigare med skal???

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.