söndag 8 september 2013

Smultronställe

= en plats där man mår bra och kan koppla av. 

Jag har många härliga smultronställen - lite beroende på årstid. Det som ligger närmast är min egen älskade trädgård. Vilken lyx att ha ett eget hus med en tomt som ligger ostört med skogen som granne åt söder. Jag kan sitta där på altanen i timmar och bara njuta. Lyssna på fågelkvitter, titta på ekorrarna som leker tafatt i träden, se på sädesärlans ungar som letar mat i gräsmattan, andas frisk luft - och värmas av den sköna solen. 

Ett av mina stora intressen är att odla blommor och grönsaker. Även om jag bor i norr och har odlingszon sex så finns det mängder av växter som trivs här. Trädgården som numera skyddas av en uppväxt häck bildar ett mikroklimat som gör att även vissa känsliga växter kan överleva. Och så har jag ett växthus, där jag odlat en hel del godsaker. Det ”ligger i träda” just nu eftersom jag befinner mig i grannlandet stor del av året. Men nästa sommar, då ska det bli annan ordning!

Denna lördag den 7 september har det varit ett fantastiskt väder. Strålande sol, vindstilla och riktig högsommarvärme. Har tillbringat större delen av dagen ute i trädgården. Planerar för kommande vår. Funderar på hur jag ska få till vissa vildväxande delar av rabatterna. Letar växter som gillas av insekter. Både för nyttan och fotonöje! Har länge tänkt köpa Allium t ex. Nu blev det äntligen av. Hittade en sort som borde bli fin med den vita väggen som bakgrund. Sekatören har gått varm. Har tuktat en vildväxande Rosenspirea som håller på att ta över helt. 

På tal om växa vilt – På altanen står en björkstubbe som används som piedestal för blommor i kruka. Stubben har stått där ett antal år och börjar bli rätt rutten. Var på väg att göra pannved av den när jag såg något grönt som stack upp ur träet. Spännande! Undrade vad som skulle växa upp där. Döm om min förvåning när jag kom ut en morgon och fick se den lilla, söta violen som nu slagit ut i blom! Här kan man prata om växtkraft! Hade nog en kruka med violer på stubben för något år sedan. 

Jag mår så bra där är ute i min trädgård. Antistress i högsta grad - och en lisa för själen…..


Smultronställe är temat för veckans Fototriss - som dessutom firar femårsjubileum med en tävling.
Vinsterna består av presentkort från Ving. En resa till sköna Toscana hägrar....

30 kommentarer:

  1. Vilken jättefin berättelse i ord och bild om just ditt smultronställe. Det är guld värt att äga en sådan tomt, förstår jag, och då menar jag inte i pengar :).

    SvaraRadera
  2. Mmmm jag delar din kärlek till trädgården..det är bland det bästa som finns. Och visst måste man beskära och ganska friskt fram med sekatören ibland.

    Allium är härliga..det finns ju så många sorter. Jag gillar att torka dem och ha dem i vas..
    Jag ser bara två bilder i din triss..men det är kanske bara hos mig det blir så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt - det är tre bilder. Alla tre ser jag i både Firefox och i Explorer. Hmmm...

      Radera
  3. Känner så igen mig....även jag njuter i min trädgård....=)
    Snyggt trissat...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Så vackert beskrivet om ditt smultronställe :)

    SvaraRadera
  5. Förstår att du njuter av din trädgård!

    SvaraRadera
  6. Härligt! Det är ju ett riktigt guldställe också!
    Kan tänka du tillbringat många underbara dagar i din fina trädgård.

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt smultronställe! Själv bor jag i lägenhet, med balkong helt utan blommor och i fönstren plastblommor. Eftersom jag helt saknar gröna fingrar! Kan inte ens hålla liv i en kaktus jag tydligen...

    SvaraRadera
  8. Underbar text o fina bilder! Precis som Anna Filipendula Rudbeckia ser jag också bara två bilder. Visst är det härligt att ha en trädgård. Vi håller på att gräva upp vårt land just nu och ska prova en metod som heter no-digging-gardening. Man lägger wellpapp, kompost, jord etc i olika lager för att slippa ogräset. Sen ska vi köpa ett växthus o ställa dit. Ska bli spännande. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  9. Du har verkligen ett smultronställe.... inte lång väg att åka dit heller. Bilden på violen är underbar! En riktigt fin triss!

    SvaraRadera
  10. Underbart foto, förstår att det är ditt smultronställe :)

    <3 Jennie

    SvaraRadera
  11. Det låter så härligt när du beskriver din trädgård och jag tror också man skapar sina egna små klimatzoner. Men den lilla violen är ju för söt - tänk vad dom kan och man blir ju nästan gråtfärdigt lycklig när man får syn på dom!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Så vackert, verkligen ett smultronställe!

    SvaraRadera
  13. Verkligen bra beskrivning av smultronställe.
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  14. Förstår att du har hittat ditt smultronställe,
    och allra bäst är ju att du bor i ditt smultronställe.
    Grattis.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  15. Läckert med violerna i stubben. =)
    Jag har nävor som blommar nu...och de blommar vanligtvis i juni.
    /Catarina

    SvaraRadera
  16. Läckert med violerna i stubben. =)
    Jag har nävor som blommar nu...och de blommar vanligtvis i juni.
    /Catarina

    SvaraRadera
  17. Härligt! Det är skönt för hjärta och knoppen att få jord under naglarna!
    ;-))

    SvaraRadera
  18. Det ser ut att vara ett fridfullt ställe där du kan odla ditt intresse.

    SvaraRadera
  19. Underbart att ha sitt smultronställe, hemma hos sig själv.
    Fint med pensen i den gamla stubben

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  20. En trädgård är alltid ett smultronställe, även om det regnar för det behövs ju det med.
    Men ännu mer "smultronställe" blir det om solen skiner så där lite lagom som det gjort så mycket denna sommar och början på hösten.

    Snygga bilder och ha det så gott!
    Tore

    SvaraRadera
  21. En trädgård är alltid ett smultronställe, även om det regnar för det behövs ju det med.
    Men ännu mer "smultronställe" blir det om solen skiner så där lite lagom som det gjort så mycket denna sommar och början på hösten.

    Snygga bilder och ha det så gott!
    Tore

    SvaraRadera
  22. jag har ingen trädgård numera, en stor sorg. Så underbart vackert!
    Drömmen från frö till blomma, och den vilsamma stolen.
    AX

    SvaraRadera
  23. Fina bilder där den sista bilden är min favorit! Så härligt med en trädgård!

    SvaraRadera
  24. Härligt att ha en trädgård som sitt smultronställe =)

    SvaraRadera
  25. Ditt eget kungarike! Nog är det underbart att ha en trädgård? Tyvärr ser jag bara EN bild hops dig, men när jag klickar på den kan jag gå vidare till de andra två. Mystiskt!

    SvaraRadera
  26. En fin serie, med röd tråd.


    Ska bli riktigt svårt att välja ut finalister men också väldigt roligt. Vi håller tummarna =) Lycka till!

    SvaraRadera
  27. Ja naturen har en otrolig förmåga att göra gott för själen :) Föstår att du njuter av din fina trädgård!
    Lycka till med Florens!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.