onsdag 4 september 2013

Trädgårdsvandring

En av mina favoritsysselsättningar är att strosa runt i trädgården. Så avkopplande. En lisa för kropp och själ....

Se vad som händer från dag till dag - Studera nya blommor som slagit ut och knoppar på väg. Några blommor som vissnat och behöver klippas bort. Besök av insekter av olika slag. Funderar på färger och former i rabatterna. Behov av delning av perenner eller flytta några plantor som inte kommer till sin rätt. 

Att hösten är här går det inte att ta miste på. Det mesta är utblommat. Bladverken börjar anta röda och gula nyanser istället för sommarens gröna. Insekterna är inte så många - det mesta i matväg är väl insamlat vid det här laget. 

En del blommor kämpar trots allt envist vidare......

Akleja
Bolltistel - populärt mathak
Lavendel
Stjärnflocka
Ringblomma
Rosenskära
Trolldruva - utomjordingar på besök?

Konvaljens avsked......
Näva
Sommarens sista smultron
Smultronen skickar sina revor över muren - överlevnadstaktik....
Manchuriskt valnötsträd - uppdrivet från en valnöt

13 kommentarer:

  1. Sensommarfärger. Hösten anas. En tid jag gillar :)

    SvaraRadera
  2. En del av blommorna ser ju väldigt somriga ut fortfarande, det gillar jag att se! Så häftigt att du drivit upp ett valnötsträd... dum fråga men jag kan inget om sånt, hur gjorde du? Använder man själva valnöten? Blev lite sugen att testa. Är det på våren man ska sätta det i så fall?

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder och blommor du har.. I min lilla rabatt här hemma ska jag snart gå ut och ta vara på alla fröer..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Å, så mange fine blinkskudd !
    Fantastiske blomster i hagen din. Artige dei utenomjordiske ;)

    Fin dag til deg !
    Anne-Mari

    SvaraRadera
  5. En bildkavalkad som jag njöt av hela vägen ner till sista bilden. WOw

    SvaraRadera
  6. Åhh, så många fina växter i trädgården! Jag gillar höstens färger, du har fångat det så fint!

    SvaraRadera
  7. Bilden på stjärnflockan va helt underbar

    SvaraRadera
  8. For en flott hage og en herlig serie av blomster og busker.
    Takk skal du ha.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/09/05/ikke-vond-a-like/

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder både sommar och höst på en gång;-)
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  10. Vet du, idag upptäckte jag att häggmispeln blommar igen! =)
    /Catarina

    SvaraRadera
  11. Vet du, idag upptäckte jag att häggmispeln blommar igen! =)
    /Catarina

    SvaraRadera
  12. Sommaren dröjer sig kvar - det är ganska härligt! :)

    SvaraRadera
  13. Trolldruva har jag oxå här i min skog! Tyvärr har det varit torrt denna sommar så det blev inga bär. stjärnflockan har jag tagit bort den fick alltid så fula blad här hos mej.

    margareta

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.