söndag 21 februari 2010

Längtar

Snön ligger djup och kvicksilvret har bitit sig fast under minus tjugostrecket i flera veckor. Vedförrådet börjar sina betänkligt. Lika eländigt som söderut, med inställda tåg, trafikkaos längs vägarna o s v har vi det förstås inte. Men jag tycker att det kan få vara nog med bistervinter nu.

Längtar efter den femte årstiden - vårvintern - som bara finns här i norr. Vit snö, sol och blå himmel. Varma, go´a dagar då man kan sitta ute på altanen eller i en snögrop på fjället och bara njuta. Verkar vara en bra bit bort.

Något som är ännu längre bort är sommaren med humlesurr och hängmattegung
. Hur konstigt det än känns så är det dags att så årets sommarblommor. Ska det bli några blommande malvor och annat vackert i rabatterna så är det bara att plocka fram sålådorna. Jag köpte några fröpåsar igår och ska tina upp jord och lådor nu så att de små stackarna inte får frysskador....

1 kommentar:

  1. Såna jag känner som bott perioder i Norrland säger att det inte var nån vår, utan blev sommar direkt.
    De har nog missat det här med femte årstiden också dessvärre.
    Lite av den känslan kan jag förstå. För mig är det som påsken i min barndoms Värmland. Skarsnö med kala fläckar, is på sjön och en sol som värmde...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.