fredag 26 februari 2010

Ungerska Potatisbröd

Jag var så sugen på hembakt matbröd när jag kom från jobbet idag. Passande nog hade jag några kokta potatisar i kylen.

50 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 tsk socker
2 msk kummin
3-4 kokta potatisar, kalla och rivna
14 - 16 dl vetemjöl (Alt 2 dl rågmjöl + resten vete)

Smula jästen i en bunke, rör ut i lite fingervarmt vatten. Tillsätt salt, socker, kummin, potatis och nästan allt mjöl. Arbeta ihop degan och knåda den så den blir seg och blank. Låt jäsa under bakduk 1 - 1½ tim.

Ta upp degen på bakbordet. Knåda den väl med resten av mjölet och dela i två bitar. Forma dessa till avlånga, släta limpor och lägg dem på smord eller bakpappersklädd plåt. Låt bröden jäsa ca 30 min på varm plats.

Grädda ca 40 min i 200 grader varm ugn. Låt svalna utan bakduk.

Jag brukar skiva bröden och frysa in dem. Sedan tar jag fram så många som går åt och tinar på svag värme i micron. Smakar som nybakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar