fredag 26 februari 2010

Ungerska Potatisbröd

Jag var så sugen på hembakt matbröd när jag kom från jobbet idag. Passande nog hade jag några kokta potatisar i kylen. Riven morot ingår inte i grundreceptet, men jag tycker det tillför brödet saftighet och smak. 2 tsk socker i receptet har jag bytt mot honung. 

50 g jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
1 msk honung (egen förstås :-)
2 - 3 msk kummin
3-4 kokta potatisar, kalla och rivna
1 morot, riven

14 - 16 dl vetemjöl (alt 2 dl rågmjöl + resten vete)

Smula jästen i en bunke, rör ut i lite fingervarmt vatten. Tillsätt salt, honung, kummin, potatis, morot och nästan allt mjöl. Arbeta ihop degan och knåda den så den blir seg och blank. Låt jäsa under bakduk 1 - 1½ tim.

Ta upp degen på bakbordet. Knåda den väl med resten av mjölet och dela i två bitar. Forma dessa till avlånga, släta limpor och lägg dem i varsin jäsform. Låt bröden jäsa ca 30 min på varm plats.

Grädda ca 40 min i 200 grader varm ugn. Låt svalna utan bakduk om du vill ha frasig skorpa, annars lägg på bakduk.

Jag brukar skiva bröden och frysa in dem. Sedan tar jag fram så många som går åt och tinar på svag värme i micron. Smakar som nybakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.