söndag 19 december 2010

Fjärde advent

- och tack och lov, snart kommer ljuset tillbaka - Vintersolståndet är nära! Jag har alltid trott att det begreppet handlat om en dag, men så är det visst inte. Det handlar om en viss tidpunkt:
"Tittar man i olika almanackor så ser man att vintersolstånd inträffar den 22 december kl 00:38. Det är alltså inte en dag – det är en tidpunkt som avses, nämligen när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen, just där jordens södra halvklot lutar mest fördelaktigt mot solen." Där fick jag lära mig något nytt! Läste om detta på astroinfo.se.

Denna kalla vinterdag - minus 24 - har vi mest hållit oss inomhus. Fått kärt besök av barn och barnbarn. Eldat i braskaminen, bakat nötmarängkakor, klätt julgranen. Och så har det spelats spel. Othello, Jumbolino, Sverigespelet - det finns en hel del i den vägen i vårt förråd sedan barnen var små. Kul att botanisera i hyllorna!

En riktigt skön söndag har vi haft!

4 kommentarer:

  1. Kalla vinterdagar är som gjorda för att spela spel med sina barnbarn. Inget ont som inte har något gott med sig. Hoppas att marängerna blev goda.

    SvaraRadera
  2. Hu, vad kallt ni har. Vi har -7 och det var vasst när vi ikväll gick hem från vänner.
    Det har varit en trevlig dag hos dig. Härligt att göra saker med barnbarnen.
    Ha en trevlig julvecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Ja, har man -24 så förstår jag att man stannar inne!! Sen är det faktiskt kul att leta fram gamla spel, det är så sällan man tar sig tid med det annars.
    Jag visste inte heller att vintersolståndet inträffade en viss tidpunkt, trodde också det var en dag som gällde. Nästan värt att sitta uppe och fira, så mörkt som det är nu...
    Ha en skön kväll!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder och jag håller med om att spel är kul, har ett stort bibliotek i stugan men tog hem några nu till vintern som jag hoppas kommer till användning under jul -med vuxna grabbar.

    Det är roligare att se barnen framför bild nummer tre än fyran.

    Nu har det vänt och vi går mot ljusare tider. Jag trodde också som du att det gällde en viss dag till jag själv läste igår på nätet, bra att ha. =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.