torsdag 9 december 2010

Örongodis

Har precis kommit hem efter att ha njutit av årets Julkonsert med Bodens Musikskola. Gästartister Amanda Bergenudd och Stefan Gunnarsson. Konferencier Lena Callne - favorit från Norrbottensradion.

Vi bjöds på allt från skönsjungande Luciatåg, blås- och stråkstycken till "Gläns över sjö och strand" och "Jag såg mamma kyssa Tomten". De senare framförda av tre klasser från tre olika Bodenskolor som bildat en fantastisk jättekör.
Spel och sångglädje som ett gäng entusiastiska musiklärare lagt grunden till.

Avslutningen bjöd Stefan Gunnarsson på tillsammans med kör och blåsorkester: O Helga Natt. Bland det vackraste i julsångsväg jag vet.

Reportage i Norrbottenskuriren



Tyvärr hittar jag inte Stefans version på Youtube. "Originalet" är också suveränt bra..!

Snacka om ståpäls....

5 kommentarer:

  1. Det är så mycket trevliga aktiviteter så här i juletid, vi kanske skulle sprida ut dem lite mer över året. Varje helg är det något och även vardagarna tas i anspråk för festligheter.

    Det låter som att du haft en riktigt mysig och trevlig kväll.

    Angående min glögg så ska jag inte ha storfest, det ska bli presenter till hyresgäster men vill inte skriva alltför mycket på bloggen ännu, någon av dem brukar läsa. =)

    SvaraRadera
  2. Ståpäls minst sagt!!Enbart för O Helga Natt brukar jag sega mig iväg på antingen midnattsmässa eller julotta, bara för att få den där rätta julstämningen.
    Idag hoppas vi på sol här nere i mellanriket, skulle inte kännas fel när man har en dag för hemmastudier och lite tid över för kameran. Bara termometern blir lite mer trevlig, -13.9 nu på morgonen, ingen hit att ta med kameran ut alltså!
    Ha en riktigt bra fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt med julkonserter, så jag förstår att du njöt. Passade nu själv på att lyssna till Adams julsång när jag såg att du har den här på Youtube.
    Tyvärr missar jag i dagarna två julkonserter p.g.a. omständigheter som jag inte råder över... Den ena med Magnus Johansson (han med silvertrumpeten). Finns ju på cd som tur är...
    Ha det fortsatt gott! /SA

    SvaraRadera
  4. Det låter som om du hade en trevlig torsdag men härlig musik. Konserter är tyvärr något jag nu för tiden sällan är på, trots att jag är uppvuxen med den vanan.

    SvaraRadera
  5. Visst är det underbart med all julmusik. Vi har hunnit avverka tre julkonserter. Har just kommit hem från Kulturskolans julkonsert. De är så duktiga alla ungdomarna. Här var det sång, musik och dans.
    Eleverna är mellan 7 - 18 år.
    Glenn Millers Orchestra lyssnade vi på i tisdags. Vi har ett stort finnt konserthus och jag tror att det är julkonserter av alla de slag varje dag. Det är mycket man skulle vilja lyssna på. Men det kostar 400-500 per biljett så man
    får välja något som man gillar mest.
    Svårt - nästan krona och klave som får får gälla.
    Jag har satt mig vid datorn en liten stund medan herrn lagar mat
    och nu är det visst färdigt.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.