söndag 12 december 2010

Rund

- är formen på pumlorna vi köpte när vi bodde i Srinagar i Indien för 22 (!) år sedan. De är gjorda i papier maché och handmålade. Kulorna ligger i ett fat som dekoration i vanliga fall, och blir upphängda i granen varje jul.

Ordet pumla var bland det första jag fick lära mig när jag flyttade hit till Norrbotten för massor med år sedan. Visst är det ett bra ord för julgranskula - mycket lättare att säga, man slipper snubbla på bokstäverna!

Se flera runda former på veckans fototriss

14 kommentarer:

  1. Verkligen vackra bollar(som vi säger i Västerbotten)

    Ha en bra kväll!

    AX

    SvaraRadera
  2. Men Beppan, de är helt underbara! VILL HA!

    SvaraRadera
  3. Har aldrig hört ordet pumla men det låter gulligt. Vad fina dom var alla tre, kanske den första tilltalar mej lite mer;-)

    SvaraRadera
  4. Åhh vilka fina julgranskulor!
    Fin triss!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Har aldrig hört ordet pumla men jag gillar nya ord så detta ska jag ta till mig! :O) Även ifall jag än inte kan se sambandet med julgranskulor! Men det kanske kommer när jag vant mig! Fina färggranna pumlor i alla fall !


    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  6. Pumla blir ett nytt ord i min vokabulär från och med idag! Vackra är de också och att de har hållt!

    SvaraRadera
  7. Åh så vackra! Tack för den titten.

    SvaraRadera
  8. Så fina! Och att det är minnen till dem gör dem ännu finare! Lyckliga du!

    SvaraRadera
  9. Gud vilka vackra "pumlor"!!! Ettan är helt i min smak. Kul med nya ord och annorlunda pynt. Dessutom har dom ju ett affektionsvärde för dig. Love them!

    SvaraRadera
  10. Pumlor, ja det låter kul och visst är de vackra att se på.

    SvaraRadera
  11. Väldigt dekorativa - oavsett vad man nu väljer att kalla dem. :-)

    SvaraRadera
  12. Först, vilka underbara älgfoton!

    Rund är förvisso kulan, dina bumlingar är alla så vackra men av någon anledning som jag inte kan förklara ens för mig själv, fastnar jag för den i rött.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.