torsdag 21 mars 2013

Äntligen

- har ljuset segrat över mörkret. Nu är dagarna längre än nätterna igen. Åh vad jag njuter av den här tiden på året när det bara blir ljusare och ljusare! Snart finns knappt någon skillnad på natt och dag här uppe i norra Skandinavien.

Jag måste ha varit björn i ett tidigare liv. Eller kanske en igelkott. Skulle mycket väl kunna gå i ide när mörkret och kylan kommer och sova mig igenom vintern. Vakna först när vårsolen värmer gott. Kanske beror det på att jag är född på Tiburtiusdagen - den dag då björnarna kommer ut ur sina iden i norr. Och Lunnefåglarna anländer till häckningsplatserna längs Norska kusten. Naturen vaknar och jag med den....

Vårdagjämningen inträffade den 20 mars kl 11:02 står det att läsa i Wikipedia. Intressant. Jag som trott att det var själva dagen som var vändpunkten.

Några vårtecken går det i alla fall inte att uppbringa där jag är ännu. Kyliga ishavsvindar ger inte solen tillfälle att tina bort den envisa snön. Jag som är så sugen på att fota skira vårblomster. Lär få vänta någon vecka till om man får tro väderprognoserna. 

Får nöja mig med att föreviga blomster inomhus ett tag till - och njuta av ljuset!



                                                         

7 kommentarer:

  1. Vackra inomhusblommor hos dig :)
    Jag håller med, det känns lätt nu när ljuset återvänder. Det är underbart att ha den här tiden framför sig, först vår och sen sommar. När väl sommaren är här får jag alltid lite ångest för att jag vet att den så fort tar slut, dumt va?

    SvaraRadera
  2. Så vackra rosor och vilken fin blomsterkomposition. Kanske är dom från jubilarens födelsedagsfirande, då när ni var ute och åt så lyxigt. Grattis till honom så här i efterskott. Eftersom det var jämna år antar jag att det inte är aktuellt med någon pension ännu.

    SvaraRadera
  3. Ja, här njuter vi också av ljuset men det är också allt..
    Snö har vi ingen kvar men jösses så kallt det är..
    När man är inne så retas solen där ute, för det ser så härligt ut inifrån.
    Undrar om det hjälper om man går ut och vårskriker som Ronja Rövardotter gjorde..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Visst är det lite knasigt att det är vårdagjämning men ingen vår.
    Fina blommor har du inne i vart fall
    Ha ett fint slut på veckan.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. En underbar bild i färger och skärpa!

    SvaraRadera
  6. Jeg ser opp og ønsker deg en veldig fin helg! Nå reiser vi snart ut på Påsktur.

    SvaraRadera
  7. Huvudsaken att ljuset börja komma. Då kan man med glädje vänta på vårtecken. För de kommer visst gör det? Längtar så efter den första tussilagon.
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.