söndag 3 mars 2013

Söndagsmys

Omväxling var det ja...

Efter en lördag med kraftiga vindar och snöfall vaknade vi upp till en fantastiskt fin söndag. Solen strålade från en klarblå himmel redan från tidig morgon. Vore det inte för snön på marken skulle man kunna tro att gårdagen var inbilling...

Fixade lite go´fika och drog iväg söderut. Över Saltströmmen och fortsatte på riksväg 17 längs kusten. Fantastiska vyer. Svängde av mot Sandhornöya. En bit av den ön kvar att utforska....

Hittade en liten parkering med utsikt över hav och berg. Just där Hurtigruten skulle passera. Njöt av vårt fika och väntade med kameran skjutklar. Hade tänkt mig fånga båten med snöklädda berg i bakgrunden. Förgäves. Ingen båt kom! Den som brukar vara så punktlig. Förklaringen fick vi så småningom. Ovädret en bit söderut hade gjort att båten blev stående neråt Trondheim i väntan på bättre väder. Tuffade in i Bodös hamn fem timmar försenad...



Tillbaka i stan på eftermiddagen. En skön promenad i solen på längs piren - molon. Inte kan man tro att det bara är i början av mars....


23 kommentarer:

  1. Gapar och njuter, tur att du slipper vara hemma, hemma du kanske är men hemma i Sverige och din stad. Här har det varit kallt och blåsigt i helgen och även om vi drog till ön och hade sol så blåste det genom märg och ben.

    Hoppas att din vecka blir lika bra som söndagen.

    SvaraRadera
  2. Men åååå så vackert! Ska bli så roligt att besöka till sommaren!

    SvaraRadera
  3. Vilka vyer! Snyggt!
    Men att det i Bodö är så annorlunda mot min verklighet?
    Trots att breddgraden är ganska lika. Intressant!

    SvaraRadera
  4. Åh, så vackra bilder! Speglingen av bron i vattnet är superfin.

    SvaraRadera
  5. Så fantastiskt vackert du har det omkring dig! Vilka vyer! Underbart!

    SvaraRadera
  6. Snygga bilder och härliga vyer!

    SvaraRadera
  7. Fantastisk natur där hos dig... och fantastiska bilder!

    SvaraRadera
  8. Flott blogg og fine bilder - jeg henger med videre :)

    SvaraRadera
  9. Jag blir så glad när jag besöker din blogg, den passar mig verkligen som handen i handsken, det är som att du skriver och fotar bara för mig :) Jag besökte Sandhornöya i somras, ett otroligt vackert ställe. Kolla här:
    http://maritjohansson.se/blogg/?p=6530

    SvaraRadera
  10. Åhhhh vilka vackra bilder!Smälter...och drömmer mig bort...
    Ha en underbar måndag!

    SvaraRadera
  11. Som vanligt fantastiska bilder och underbara vyer. Hurtigrutten är en av mina ouppfyllda drömmar. Det blir liksom aldrig av, men drömma kan jag ju.

    SvaraRadera
  12. Det var inget dåligt söndagsmys !! Helt fantastiska bilder och den i mitten kan jag titta på länge. Så fjärran långt ifrån min egen omgivning här på Malta. Det är lätt att glömma bort hur fint det är däruppe i Norden trots att vintern ibland kan kännas lite för lång.

    SvaraRadera
  13. Det är bara att instämma och ge ännu en eloge till ditt fina inlägg. I min omgivning finns inte så fina motiv. Eller kan det vara så att jag inte ser dem? Vi hade också en fin solskensdag igår. Men det blev 25 mils bilåkande och släktmiddag men ingen frisk luft.
    Det har det blivit idag. 8 plusgrader, det var härligt. Några fina fotomotiv såg jag inte på promenaden. Jag måste nog vidga vyerna.
    Ha det bra!
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Härliga vyer! Vi åkte där i somras, men jag känner inte helt igen mig. Kan kanske bero på färgskalan -:) Ha dé! Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Ööööööhhh......ja, du vet väl vid det här laget vad jag tycker......och ja, segelbåten, ja, Golfströmmen gör sitt, som du skrev!
    Otroligt vackert.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Ditt berg påminner om vår snöhög. Det är bara lite högre
    Kram på dig

    SvaraRadera
  17. Du, jag struntar i båten - jag njuter av den andra bilden i stället;-) Den är fenomenalt bra. Wow säger jag bara!

    SvaraRadera
  18. Det är ju så himla roligt att titta på dina exotiska bilder. Rymden och den stora luftigheten i din värld kan jag bara häpna över. Mittenbilden med bron och bergens karaktärsfulla siluett är vidunderlig. Dessutom ger din text det där extra som gör att känner mig välkommen och deltar.
    Svar: Förstår inte riktigt varför du vill byta till Wordpress förutom att det alltid är kul med förnyelse. Själv tycker jag att WP är ok men lite låst och har förstås begränsad erfarenhet av hela bloggeriet.

    SvaraRadera
  19. Men du...det vart rackarns bra bilder utan Hurtigrutten!! Vilken storslagen natur ni har nästan inpå knutarna!! Tror inte vi som bor söderöver riktigt fattar vilket fantastiskt landskap det finns norröver. Tack för dom bilderna!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  20. Åh så vackra bilder. Gillar bilden på bron bäst.
    Bara en bit bort där över fjället finns nästan ingen snö, märkligt !
    Jag planerar att åka över till Norge lite längre fram i vår.

    SvaraRadera
  21. Mycket vackra bilder med fin känsla. Vi hadde också fint väder på Söndagen. Ha det bra !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.