fredag 29 mars 2013

Taj Mahal

 

Ett av världens sju underverk - Taj Mahal, Indiens ståtligaste byggnadsverk. Det uppfördes för snart 400 år sedan på stranden till floden Yamuna i staden Agra i provinsen Uttar Pradesh och har flertalet smeknamn. Byggnaden av oändlig skönhet” är ett av dem och man förstår varför när man står framför denna kolossala konstruktion i vit marmor. Solen speglar sig i den klara, släta stenen och lyser upp gräs, blommor, buskar och vatten i omgivningen.

Taj Mahal byggdes 1631 – 1653 på order av kejsare Shah Jahan till minnet av hans fru Mumtaz Mahal, som enligt sägnen dog i barnsäng under sin 14:e födsel. Således är ett annat av dess smeknamn ”en kvintessens av kärlek”. 
Shah Jahan var mogul, och Taj Mahal sägs vara ett exempel på mogulisk arkitektur, men bär också på element av persisk, turkisk, indisk och muslimsk byggnadskonst. Det krävdes 22 000 män och 1 000 elefanter att bygga den underbara trädgården och monumenten. 

Marmor fraktades från olika delar av Indien och övriga Asien. Just som byggnaden var färdig sattes härskaren i husarrest av sig egen son och sägs ha slutat sina dagar med blicken vänd mot monumentet. Efter sin död begravdes han vid sin hustrus sida därinne. 

Vi besökte detta fantastiska monument för många år sedan under det år min äkta hälft var i FN-tjänst i UNMOGIP. Jag hade läst en hel del om Shah Jahan och hans familj. Hade inte så stora förväntningar på Taj Mahal - trodde att det var förfallet och överreklamerat. Ack vad jag bedrog mig! Byggnaden och dess omgivningar är verkligen en fantastisk upplevelse.


Temat denna vecka är orientaliskt - jag väljer ett motiv
med många fönster från Bortre Orienten

18 kommentarer:

  1. Ja men hallå, här klivet du in och visar det ståtligaste av det ståtligaste när det gäller orientaliskt. Hur snyggt som helst!

    SvaraRadera
  2. Tur att du inte lade in din bild först och satte ribban för oss andra ... ;-)
    Sagolikt!

    SvaraRadera
  3. Oj ja wow!!! Sannerligen orientaliskt :)

    http://fotochip.wordpress.com/2013/03/29/orientaliskt/

    SvaraRadera
  4. Tittar in och önskar en Glad Påsk

    SvaraRadera
  5. Ja mer orientaliskt än så här kan det ju knappast bli, fantastiskt fin bild på veckans tema.

    SvaraRadera
  6. Det är ett imponerande byggnadsverk! Tur det finns galna människor!

    SvaraRadera
  7. Fantastisk historia, byggnad och bild.

    SvaraRadera
  8. Instämmer med de övriga. Jätte häftig byggnad, och fin bild. Ha en fortsatt skön Påsk.

    SvaraRadera
  9. Fin bild på denna byggnad som jag verkligen vill se! Och givetvis är den helt perfekt till veckans tema.

    SvaraRadera
  10. Du har sett allt detta vackra... på riktigt! Åh, så avundsjuk jag blir! Precis som du, har jag tänkt att det kanske är överreklamerat, slitet och turistiskt men jag vill se det ändå. Turistiskt är det säkert för många vill se underverket men det får man ju ta. Jättekul att du visar ett av mina drömresmål! Önskar dig en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  11. Onekligen en vacker byggnad. Fortsatt glad påsk!

    SvaraRadera
  12. Oh, det där sägenomspunna palatset som jag också vill se någon gång. Det ser så vackert ut på bild och med din intressanta berättelse till så ökar verkligen min längtan efter att få se det med egna ögon. Omgivningarna lär ju också vara väldigt fina. Det berättade en väninna som ganska nyligen besökt platsen.

    SvaraRadera
  13. Once in a life time..oj du så mäktigt o häftigt att ha sett detta irl.Underbart!!!

    SvaraRadera
  14. Ståtligare kan det väl knappast bli på det orientaliska temat!

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt och roligt att läsa historien bakom, fascinerande! Och otroligt vackert! Nu kom det en bild från er tid i dom trakterna, som jag har väntat! Nu känner jag mig nöjd.
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  16. Vilken enorm byggnad. Spännande. Ha det bra !

    SvaraRadera
  17. Beautiful capture! I want to go Taj Mahal in future.

    SvaraRadera
  18. Beautiful picture! And lucky you to have been there.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.