måndag 10 november 2014

Kakslott

Under vår Stockholmshelg besökte vi Taxinge slott, som bland annat har norra Europas största kakbord med ca 65 sorters hembakta kakor på buffébordet. Man tar det man vill ha och betalar bara för det - ingen buffé alltså i dess rätta bemärkelse. Det var minsann inte lätt att välja bland alla godsaker.

Taxinge - Näsby slott - som det visst heter - har en lång och intressant historia. Sedan 1969 kommunalt ägt. Det som fångade vår uppmärksamhet förutom själva slottet var ett mystiskt byggnadsverk på en hög påle. Små portar och utstickande pinnar. Hm - kan det vara ett duvslag kanske? Jodå, detta fick vi bekräftat. Spännande - har aldrig sett något liknande. Lite grann som en dåtidens brevlåda - fast duvorna flyger ju bara hem vad jag förstår. 





8 kommentarer:

  1. Så du tog dig hela vägen till Nykvarn för att äta kakor;-)
    Har heller aldrig sett ett sådant duvlag. Det ser ju nästan ut som en liten kärlekspaviljong på en påle.

    SvaraRadera
  2. Alltid spännande att upptäcka platser och annorlunda miljöer.
    Ha en bra vecka! /SA

    SvaraRadera
  3. Det är så spännande med nya platser att upptäcka.
    Ha en skön tisdag och tack för fina bilder.

    SvaraRadera
  4. roligt att du fick se Taxinge och framför allt smaka något av allt det goda.
    Fantastisk vad några få kvinnor kunde åstadkomma då de bestäm sig för att börja med kaffeservering - sedan har det rullat på riktig bra.
    innan kvinnorna arrenderade kåken , var hela området NÄSTAN fallfärdigt - allting låg för fäfot - .

    SvaraRadera
  5. Det var dte ovanligaste duvslag jag sett. Men hur i all världen kommer man upp dit för att göra rent? Kram

    SvaraRadera
  6. Hmmm, schysst hus......fast jag är väldigt modest, jag hade så nöjt mig med en liten, liten flygel. Duvslaget var avancerat.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Trevliga bilder du lagt upp o trevligt hade vi. Saknar dock bilder från Skyweis!!!!. kram

    SvaraRadera
  8. Nu vet jag vad jag missat...ett vackert slott och vacker omgivning! Vart nämligen erbjuden en gång att följa med dit, kommer inte ihåg varför jag avböjde, men hoppas att det verkligen var något viktigt som kom ivägen, för det här väl jag inte missa en gång till!! Duvslag, ja det hör väl inte till vanligheterna idag, bara den lilla holken vore ju värt ett besök...
    Kram kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.