söndag 9 november 2014

Novemberhelg

- tillbringad i Huvudstaden med besök på bl a Mat- & Vinmässan "Mitt kök". Blev positivt överraskad över utbudet på både mat- och vinsidan. Där fanns mycket spännande att smaka. Inspirerande maträtter och goda drycker. 

T ex:
En röd mullig godsak från Gigondas:
Domaine Santa Duc nr 74048

Ett vitt toppvin från Stoneleigh - Rapaura Sauvignon Blanc nr 95423 



Här åts lunchen - Wagners hummersallad med knaprigt bacon,
rostade pinjekärnor, pistagenötter, gula russin och parmesandressing.
Hade nästan ätit upp min sallad när jag kom på
att den förtjänade att förevigas.....


Här blir man len i munnen - olivoljeprovning
Hmmm........

15 kommentarer:

  1. Kul med mat- och vinmässa! Förmodar att man får provsmaka en massa gott under dessa dagarna.

    SvaraRadera
  2. Säkerligen ett gott besök ;)
    Gillar slutklämmen ... samtidigt som jag stämmer in i det hmmmm

    SvaraRadera
  3. Så roligt! Har ju jobbat i branschen i många år och älskar att nu kunna gå och bara njuta och inte behöva tänka på vilka nyheter jag ska köpa in till vinlistan etc. Gigondas är ett väldigt bra distrikt, gillar vinerna därifrån. Grattis till tredjeplatsen i fototrissen!

    SvaraRadera
  4. En dag med mat och vin, kan man ha det bättre!

    SvaraRadera
  5. Den där salladen såg verkligen läcker ut!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Mat och vin låter riktigt bra. Olivoljeprovning? Jag är tveksam... Vin är ett mycket bättre alternativ.

    SvaraRadera
  7. Bra Beppan, du har hållit dig inomhus den här gråa helgen och njutit för fullt ser jag. MUMS! Skippar rödvinet som jag inte tål, men resten mumsar jag i mig. Tack för den smakupplevelsen:-)))))

    SvaraRadera
  8. En mässa helt i min smak, tur att
    du kom på att du skulle fota;-)
    Härligt ordspråk, skulle kunna
    stämma in på mej om jag var tvungen att döda själv;-)
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  9. En trevlig helg med andra ord - god mat o dryck och avslutningen gillar jag.

    SvaraRadera
  10. Mmmm, vad härligt! Var på systemet i fredags och vandrade runt bland vinhyllorna. "Kan jag hjälpa dig" frågade en trevlig man. Nej, jag går här och njuter svarade jag. Spännande att läsa på etiketter och bolagets egna presentationer. Det blev några nya sorter att prova under kommande veckoslut. Och olivolja, verkligen kul att testa!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  11. Verkar att varit en god helg, på flera sätt! Och avslutningen gillar jag också! :-)

    SvaraRadera
  12. Kul med mat- och vinmässa, den skulle jag gärna besöka! Salladen ser väldigt god ut, blir hugrig! Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  13. Men så trevligt att du varit här i stan! Och på den mässan, dit hade jag också gärna försökt hinna komma. Kände du skillnad på oljorna? Det låter lite väl kletigt för mig med olivoljeprovning i glas - en knapp tesked är mycket nog!

    SvaraRadera
  14. Det är nästan alltid trevligt att komma till den stora staden på besök. Jag visste inte att Patrik Sjöberg var duktig i köket. :) novemberkram Bosse

    SvaraRadera
  15. Jag är vegetarian och skriver under på sista bildens innehåll.
    Verkar som du haft det mycke bra på mässan.
    /Kiki

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.