tisdag 18 november 2014

Lego

Under mina fem dagar med svart/vita bilder har jag hunnit till nummer fyra, fotad under dagens besök av de  två äldsta barnbarnen. Trötta var de efter en lång skoldag, men piggnade till när de såg Legolådan. Det blev en stunds ivrigt skapande. Skönt som omväxling till skoljobbet.

Jag delar verkligen barnens intresse för skapande med detta fantastiska byggmaterial. Hade en hel låda full när jag var barn i slutet på femtiotalet. Tänk att det fortfarande håller sig i täten för konstruktivt lekmateriel.

Hittade en del intressant info när jag googlade. Ordet Lego har sitt ursprung i Danskans Leg Godt. 1949 kom de första klossarna i plast ut från fabriken i Danska Billund. Några år senare hade man utvecklat den klassiska legoklossen och sökte patent på den 1958. Det var ju då min kloka mamma skaffade hem de första legolådorna till mig. Vilken skatt jag hade!!


På begäran - färgvarianten:


7 kommentarer:

  1. Hoppas att du har kvar skatten av det gamla lego....
    Gillar också legobygg med barnbarn, men hade inget eget när jag var barn.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte själv något Lego, men mina barn och barnbarn har och är så förtjusta i de här klossarna. Vi har besökt Legoland i Danmark ett par gånger. Där är jättefint. Allt finns uppbyggt i verklig storlek och allt är gjort av de här små klossarna. Kram

    SvaraRadera
  3. Lego är bara såååååå bäst! Lärorikt och kreativt. Å jämfört med vad du och jag hade att leka med så har de ju utvecklat "serien".. Personligen tyckte jag nog bättre om hur det var förr...

    Å eftersom jag inte är en fan av svart/vita bilder så skulle jag velat se det bygget i färg...

    SvaraRadera
  4. Så sant Lego väcker minnen o skaparglädje. Även mina första lego klossar hänger med till barnbarn o barnen som passerat genom min dörr som dagmamma. Kan tänk mig ett 40 tal som lekt med dessa bitar stora som små. Underbart material o underbara bilder i vanlig ordning. Kram Laila

    SvaraRadera
  5. I det här fallet föredrar jag färgbilden. Tänk om man kommit på idén. Vad kul jag haft det med Lego. Både som liten, som ung morbror/farbror och som barnslig pappa. Kram Bosse

    SvaraRadera
  6. En lyckad idé, skulle man kunna kalla Lego och inte behöva känna att man överdriver. Sonen har en hel liten förmögenhet i Lego som ligger i en stor låda under sängen. Vilka grejer de kan bygga idag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.